Silversara
Är helt ny inom rosenrabattvård och undrar vad det är som händer med min rosenrabatt?

Har en väldigt stor rabatt med diverse rosor av olika sorter. (Schneewitchen, Flamentanz, Ingrid Bergman, Peace, Fresia).

Alla rosor har blommat i omgångar hela sommaren. Nu börjar det dock ta slut med nya knoppar. Vilket i och för sig kanske inte är jättekonstigt. Däremot så har större delen av rosornas gröna blad försvunnit. Det är endast kala stammar kvar (gröna och fina, inte vissna eller vad jag kan se antastade av löss eller annat otyg). Längst upp finns några ynka, gröna blad kvar och även nyponen.

Vad är det som kan ha hänt?

Känns symptomet bekant? Är det för torrt i jorden, har jag gödslat för lite, eller för mycket.
Skall jag ta bort alla nypon som bildas, dvs tar de för mycket näring?

Tacksam för alla tips och funderingar på vad det är som händer.

Bor i Stockholm.
AK i Sura
Såg inte bladen annorlunda ut innan rosorna började tappa dem? Svarta eller gula fläckar tex? Rosor kan ju fåe n hel del svampsjukdomar och då brukar bladen ryka. jag har haft en hel del rosor med svartfläcksjuka och bladrost och då faller bladen av till slut. Många här på forumet har berättat at det varit exremt mycket svartfläck i år pga regn och rusk. Det är alltså inte säkert att dina rosor uppför sig likadant nästa år. Rosor är faktiskt tåligare än man tror.
För ca en månad sedan var min Louise Odiér helt kal pga svartfläck och bladrost och så här ser hon ut idag!

[attachment=41579:090904od...verplank.jpg]
Stiffe
Utan bilder och annat så går det inte att säga vad det är egentligen, men precis som AK skrev så är det högst sannolikt att det är svartfläcksjukan i år som är boven i dramat. ranting.gif Ser trist ut så här på eftersäsongen, sad.gif men rosorna brukar inte bekommas nämnvärt. De kommer att vara fina igen nästa år. smile.gif Det finns i stort sett inget du kan göra åt det. Är bladen gula med svarta fläckar, och ligger kvar på marken runt buskarna, så kan du plocka bort dem, (för att minska övervintringen till nästa år). Lägg dem i varmkompost, el gräv ner dem någon dm.

/S
Silversara
Tack för svar.

Det låter som att mina rosor drabbats av svartfläcksjukan. De blad som är kvar har nämligen brunsvarta fläckar på sig så jag antar att det är boven i dramat.

Och som jag förstår det är det inget man kan/ska göra? Utan bara hoppas att det försvunnit tills nästa år?

Thé
Du kan plocka bort alla drabbade blad, lägga i en påse och slänga i soptunnan, plocka även de som ligger på marken. På så vis kan smittan minska till nästa år. De som har många rosor mäktar inte med detta förfarande och jag vet inte om det finns några vetenskapliga studier av nyttan med det hela.

Det finns produkter med nyttiga svampar som man kan köpa, exempelvis Binab, som man sprutar rosorna med, det tror jag att man gör på våren...?
Stiffe
I år tycks det ha varit optimala förutsättningar för svamp, och då menar jag tyvärr inte bara för Karl-Johan och kantareller, utan också svartfläcksjuka, rosrost och mjöldagg. Olyckligtvis försvinner inte dessa sjukdomar utan de bara varierar i styrka olika år. Dock, genom att hålla rosorna i optimal tillväxt & trivsel med lagom med gödsel, vatten och mineraler etc så stärks deras motståndskraft, och de blir så fina som de bara mäktar med. De som har dåliga gener i det avseendet kommer ändå att drabbas, men förhoppningsvis lindrigare än vad som annars varit fallet.

Det är bara att lära sig leva med verkligheten. Så häng med här i rosträsket, crazy.gif och ta en genväg till kunskap och erfarenhet, och glädje. Tänk bara, när man sitter och vältrar sig i självömkan pga sina egna tillkortakommanden som trädgårdsmästare -cry-.gif , så får man läsa om andras misslyckanden, och vips blir man på gott humör igen. a0a.gif Ingen glädje är som skadeglädjen sägs det - med rätta. devil.gif
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon