Full version: ROS
zissi
Jag fick en sådan vacker roskvist på min födelsedag och varken givaren eller jag vet vad det är för sorts ros. Det är en rätt så hög buskros med så fint grönt bladverk på. Är det månne någon av er som sitter inne med den kunskapen? Ja, naturligtvis är det så om jag känner er rätt tummenupp.gif
[attachment=41547:Paris_03...inskning.JPG]
flouee
Tyvärr inget svar, men oj så vacker! Luktar den?
zissi
CITAT (flouee @ 04-09-2009, 20:47) *
Tyvärr inget svar, men oj så vacker! Luktar den?

Den luktar ytterst lite i så fall. Tyckte jag kände en svag doft i början men senare kände jag inget alls.....
esters-tradgard
Det ser ut som duchesse de montebello. När fick du rosen?
Duchessee de montebello är en gammeldags buskros som blommar i juni
-juli.

kolla här:
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/duc...-de-montebello/
zissi
Jag fick rosen 26 augusti (zon 3) och visst är den mycket lik rosen du tipsade om. Det kanske var slutspurten på blomningen, vad vet jag. Den doftade starkt skrev ju de flesta men den jag fick luktade nästan inget alls.

Tack för hjälpen så här långt!
Stiffe
Hmm, g.gif det borde inte vara Duchesse de Montebello. Den är överblommad se'n länge. Det här borde vara en modern remonterande ros. Så'na har jag dock ingen koll på. Men Zissi, jag bifogar ett par bilder på Duchessen, så kan du själv jämföra. Jag måste erkänna att den är rätt lik... confused.gif

[attachment=41632:Duchesse...o_buske1.JPG]

[attachment=41633:Duchesse...bello_21.JPG]

/S

Ja just det ja, Duchessen luktar relativt starkt och gott. biggrin.gif
esters-tradgard
jag får inte riktigt ihop det. Den är väldigt lik dutchess men den är som stiffe skrev överblommad sedan länge. Sedan kom jag och tänka på SCEPTER'D ISLE och när jag kikar på helpmefind så är den ganska lik. Jag skulle tippa på någon austinros iallafall.
esters-tradgard
Nu har jag kommit på vilken ros det är och komiskt nog så har jag den själv. Kanske därför som jag inte riktigt kunde släppa vilken ros det var:

Queen of Sweden tror jag det är. Visst måste det vara den?
zissi
esters-tradgard: det stämmer säkert, mycket likt, tack för engagemanget!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon