tinnak
I år har jag haft 6 stycken aubergineplantor i växthuset. Dom är riktigt stora och fina och har blommat duktigt, och blommar fortfarande. Men inte EN ENDA frukt har utvecklats. Visserligen sådde jag dom för sent egentligen för att kunna förvänta mig någon ëgentlig skörd, men ändå borde ju någon frukt ha börjat i alla fall att utvecklas. Måste man pollinera dom på något särskilt hemligt sätt som inte jag begripit? Dom har ju stått i växthuset där dörr och takfönster varit öppna hela sommaren och allt annat som varit därinne har ju burit frukt, tomater, paprika, meloner och gurka utan att jag gjort något med dom. När jag tyckte det började se tröstlöst ut så har jag varit och pillat i blommorna men inte har det gjort någon skillnad.
Åsa, mälardalen zon 2
Aubergine är en chansning i svenskt klimat vissa år går de bra andra år går de sämre. Man kan förbättra oddsen genom att odla snabba sorter som ex. Vista F1

+Jag tycker et har varit dåligt med insekter iår överlag så kanske det har varit dålig väderlek för dem i år och utan pollinerare går odlingarna sämre
Tulipanaros
Jag har jobbat på med penseln och fått tre (små) frukter på två plantor (i för små krukor, vid södervägg). Jag har haft Dusky, har fått för mig att Black Beauty är mer lättpollinerad?
Nauti
Som jag förstått det behöver de riktigt varmt för att trivas. Jag hade själv planer på att odla paprika och aubergine för att kunna göra egenodlad ajvar, men de planerna gav jag upp efter att ha läst att det skall vara svårt att odla aubergine i Sverige :/
Åsa, mälardalen zon 2
Black beauty har för lång utvecklingstid tycker jag, de år jag odlat vista har jag haft en 5 frukter per planta minst och då har jag ine skött plantorna speciellt bra.
tinnak
På det viset. Om dom ska vara så knussliga så blir det tji aubergin nästa år. SÅ goda är dom inte så dom får stå och ta plats i växthuset utan att betala tillbaka. Fast det skulle ju vara roligt att lyckas på fram någon enda aubergin förstås. Så en planta kan jag ju testa nästa år igen. Så får det bli mera paprika i stället. Dom har gått bra. Nu tänker min paprikaplanta sätta igång och börja blomma omigen efter att ha haft en viloperiod. Och gurkor bara sprutar fram. Har nog ätit 100 gurkor i sommar. Mums.
rosita
Jag odlar i zon 1 och har nu Black beauty för 3:e året. Jag hade dem i växthuset i början, men de fick så mycket bladlus att de åkte ut. 3 stora aubergine har jag fått i år! Förra året fick jag 5 stycken, så det är inte så stor utdelning... men det räcker till oss eftersom vi inte äter så mycket av den grönsaken.
skogstroll
jag har två plantor i växthuset, totalt verkar det bli två auberginer på varje. de verkar vara väldigt värmekrävande. Lite aubergineröra har det blivit mums slurp
Grå
Jag har två black beauty i det blå skåpet och de har först nu överhuvudtaget börjat blomma. Dem sådde jag i april någon gång, så nja, det har inte gått så bra för min del heller.
Å andra sidan håller jag fortfarande på och präntar in att jag bor i zon 5 numera och det inte fungerar riktigt lika bra med saker och ting som när jag bodde i zon 4.
rosita
Jag brukar så auberginefröna redan i början av februari, jag tycker de tar sån tid på sig att växa sig stora.
Åsa, mälardalen zon 2
Ja man måste så aubergine tidigt, april låter som väldigt sent Black Beauty har en utvecklingstid på runt 77dagar. Vista F1 har en utvecklingstid på runt 65dagar tyvärr är den sorten inte lika lätt att få tag på, Runåbergs hade Vista förr men de har tagit bort de flesta hybriderna nu + alla de sorter som man inte hittar ekofrö av.
Tulipanaros
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-09-2009, 22:30) *
Black beauty har för lång utvecklingstid tycker jag, de år jag odlat vista har jag haft en 5 frukter per planta minst och då har jag ine skött plantorna speciellt bra.

OK, då ska jag nog satsa på Vista i stället! Kylan har inte känts som problemet med mina Dusky, de har vuxit fint (tills krukorna blev för små...) och började blomma i slutet av maj. Trevliga bekantskaper ändå, vackra blad och vackra blommor -- men ett par frukter till hade varit trevligt.
eugenia
CITAT (rosita @ 05-09-2009, 06:07) *
Jag odlar i zon 1 och har nu Black beauty för 3:e året. Jag hade dem i växthuset i början, men de fick så mycket bladlus att de åkte ut. 3 stora aubergine har jag fått i år! Förra året fick jag 5 stycken, så det är inte så stor utdelning... men det räcker till oss eftersom vi inte äter så mycket av den grönsaken.

Ok Rosita du sår alltså tidigt och sedan har du Black Beauty ute. Hur är de planterade och hur får du upp värmen kring plantorna? g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon