Full version: Tibetansk svamp
Åsa K, zon 1
Hej,,

Fick av en bekant Tibetansk svamp, ser ut som små blomkålar. wink.gif

Den skall läggas i mjölk och sedan skall man dricka mjölken efter ett dygn. Skall vara bra för många olika krämpor laugh.gif

Har någon av er testat?
*Felix matte*
Har läst om den tidigare men inte testat... för kräsen... den ser ju inte precis aptitlig ut.
Detta fann jag på nätet
Ingrid på Västkusten
Ja men det här ser mera konstigt ut än vad det är, det är ju denna svamp som producerar Kefir! Och 'mjölken' är ju Kefir typ efetr ett dygn.

Det är ju itne svampen man äter/dricker :-D
tackochlovfördet!

Hälsar Ingrid
renate
mad.gif Nä,svamp tycker jag om men inte mjölk,och vill jag ha kefir köper jag det. smile.gif
Renate
Eva Swahn
Usch så vidrigt. Ser ut som en fettsvulst. Blä!
Ina
Hade såna där svampar för en massa år sedan. Som jag minns det smakade det som filmjölk ungefär -rejält surt! Är det samma sorts svamp det här, tro?
Veganvarg
Whiii!

Var får man tag på dessa svampar?
Jag lever så gott som veganskt, och det skulle vara jätteläckert om de oxå kunde förvandla vegetabiliska mjölker till fil/yoghurt! rolleyes.gif
Veganyoghurt är så dyr, men ack så god! wub.gif

/ylva
Pia mitt i Skåne
Jag kommer ihåg att vi hade en sådan svamp när jag växte upp, det är säkert 20 år sedan. Vi drack kefir så det sprutade om öronen på oss.
En glupsk liten rackare var det, den där svampen, jag tyckte att varje gång man bytade (mjölk) på den (och det var en liten procedur, den skulle sköljas i ljummet vatten varje gång) så hade den växt en hel del. Delar av den gavs bort till alla som ville ha (och en del som vi tvingade), till sist tror jag att mamma tröttnade på den.
Mjölken blev ganska sur, men man kunde modifiera det lite genom att byta mjölk tidigare. Jag är förtjust i sursöta saker, så med lite socker i passade det mig bra, men alla gillar nog inte det.
Lycka till och om ni får en bit över så kan jag tänka mig att ta emot den, nuförtiden är jag mjölkbonde och har tillgång till mycket mjölk.
Pia mitt i Skåne.
Är det förresten någon som har thésvampen som det står om i artikeln? Den har jag också haft.
Ella
Jag har också haft den sortens svamp tidigare, fasst vi kallade den youghurtsvampar. Blev jättegott att äta med sommarens frukter och bär. Svampen gick bra att frysa, tyvärr har den nog städats ur vid avfrostning av frysen.
Veganvarg
När vi ändå är inne på svamp...
Någon här som har eller har erfarenhet av Volgasvampar?
Mina föräldrar hade sådana på det glada och flummiga 70-talet, och jag tycker de verkar vara hur spännande som helst! tongue.gif

Någon som vet var man kan få tag på en sån?

mvh
/Svampvarg

rolleyes.gif
*Felix matte*
Det här hittade jag på nätet.
Åsa K, zon 1
Felix matte laugh.gif

Tack för all hjälp!

Och svampen den delar man med sig av när den vuxit till sig rolleyes.gif

Jag fick den frusen och har delat med mig till 3 personer. Problemet är väl avståndet till er som vill ha wink.gif
Eva Swahn
Jag har blivit alltmer misstänksam mot svampar:

Ett inslag på TV häromdan där renarna inför slakten hade förhöjda ceciumhalter, 14 år efter Tjernobylolyckan! Det förklarades med att det hade varit ett gott svampår och renarna hade förmodligen ätit mycket svamp.

Finns det något mera meningslöst att äta än skivade champinjoner på burk? Smakar nada och har bara läskig konsistens.

På en ganska utflippad fest för ett tag sen hade jag gått ut i köket för att finna något (alkoholfritt) att dricka för maten hade varit ganska salt. Vid spisen stod några figurer och rörde i en gryta. När de hörde mitt ärende varnade en av de unga herrarna för dekokten i grytan:
- Det här är svampte, och är man inte van så..
- Va, avbröt jag honom, kan man göra te av svamp? Nämen..
Då la dom locket på grytan och lämnade snabbt köket. Då slog det mig att det naturligtvis var nått hallucigent jox. Fan vad jag är naiv och så dum jag kände mig! Jag tog hunden under armen och körde därifrån. Dricka vatten ville jag plötsligt göra hemma.
Wargen
Jag fick youghurtsvamp av en kompis för några år sedan. Gillade det, men den ska ju sköljas och grejas med så när jag flyttade försvann den i hanteringen. Men jag skulle gärna få tag på ny. Den jag fick var i torkat tillstånd från början. Och då är den ju lätt att skicka... rolleyes.gif
Kollade in volgasvampen, den verkar oxå intressant.
Adrian, jag är jätteavundsjuk på de som lyckas leva som veganer. Vill själv, men är för förtjust i smaskens antar jag.... sad.gif så jag har bara kommit till att vara lakto/ovo-vegetarian. Det krävs ju rätt stor omställning, jag skulle behöva rensa ut skafferi osv och jag är uppfostrad med att inte låta mat förfaras....ja, det är nog snarast min dåliga karaktär det handlar om, maten kan man ju ge bort. unsure.gif
Har du något bra knep hur man kommer igång som vegan? huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon