Full version: Tornfalk
zaaritha
Jag har ju vart intresserad av fåglar se´n jag var ca 8-10 år!
Men; har faktiskt inte sett en tornfalk förut!
Fick se en vacker en som satt på en sten i en hage, när vi vart i Skövde!
Fantastiskt!
Är de vanliga i Skaraborgs Län? Västergötland.
Enligt fågelboken jag tittade i--så lär de vara få kvar?
En upplevelse för en fågelintresserad amatör---i alla fall!
MariaS
De är i alla fall så många att man ser dem då och då. Har sett några utanför Skara vid ett par tillfällen.
Aqvakul
Vad härligt, Zaaritha!

Det var väldigt många år sen jag såg en tornfalk!

Myosotis
Jag tycker man ser tornfalk varje gång man kör bil. De finns inte just här, det är för långt i skogen, men annars är den mycket vanlig. Spana efter vägarna där landskapet är lite öppet. Man ser dem ofta när de sitter på ledningar eller ryttlar nära vägen. Efter vissa vägar har det satts upp tornfalksholkar på baksidan av de stora blå vägskyltarna.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 05-09-2009, 14:52) *
Jag tycker man ser tornfalk varje gång man kör bil. De finns inte just här, det är för långt i skogen, men annars är den mycket vanlig. Spana efter vägarna där landskapet är lite öppet. Man ser dem ofta när de sitter på ledningar eller ryttlar nära vägen. Efter vissa vägar har det satts upp tornfalksholkar på baksidan av de stora blå vägskyltarna.

Det är bara att konstatera att vissa har ögonen med sig. Jag får väl lära mig att spana lite bättre! blush.gif
Myosotis
Kör inte av vägen bara. kompiskram.gif
sparvuggla
Tornfalken är vår vanligaste falk. Trivs vid jordbrukslandskap. Flyttar bort i september - oktober.
Aqvakul
Tycker bara jag ser en massa glador hela tiden...
KURT
I radioprogrammet Naturmorgon från den 28/7 är det ett reportage från Umeå, där man ökat antalet tornfalkar väldigt mycket genom att sätta upp holkar åt dem. Tornfalk, som de flesta andra fåglar, saknar lämpliga bostäder.
zaaritha
Acvakul--var bor du?
Här finns tyvärr inga glador!
När jag var barn; fanns glador, nattskärror och kornknarr
på åkrarna runt vårt torp!
Även vaktlar, fasaner, rapphöns!
Nu hör eller ser jag inga!
KURT
För några år sedan såg man ju bara glador i skåne (de matades med slaktavfall), men nu kan man se dem oftare även i t ex Västergötland, på Öland etc.
Meriona
Här ser jag oftare pilgrimsfalk....så vackra! wub.gif Fast när de sitter på fågelbordet för att käka mina vänner då blir jag lite lessen!
Myosotis
Pilgrimsfalk vid fågelmatningen?! Säkert? Brukar annars vara sparvhöken som tar småfåglar där, ibland stenfalk. Pilgrimsfalkar gillar duvor. De slår sitt byte i en störtdykning (världens snabbaste djur).
Berith
CITAT (zaaritha @ 05-09-2009, 00:39) *
Jag har ju vart intresserad av fåglar se´n jag var ca 8-10 år!
Men; har faktiskt inte sett en tornfalk förut!
Fick se en vacker en som satt på en sten i en hage, när vi vart i Skövde!
Fantastiskt!
Är de vanliga i Skaraborgs Län? Västergötland.
Enligt fågelboken jag tittade i--så lär de vara få kvar?
En upplevelse för en fågelintresserad amatör---i alla fall!

Om dom är vanliga eller inte vet jag inte, men på Skövde fågelklubbs hemsida kan man se lite fakta och bilder från märkning i trakten. smile.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 06-09-2009, 10:22) *
Pilgrimsfalk vid fågelmatningen?! Säkert? Brukar annars vara sparvhöken som tar småfåglar där, ibland stenfalk. Pilgrimsfalkar gillar duvor. De slår sitt byte i en störtdykning (världens snabbaste djur).

Definitivt ingen sparvhök.
Och egentligen finns väl ingen annan falk som har de färgerna som pilgrim har? Det är flera år i rad som den kommit på detta enkla sätt att jaga vintermat. Men att sitta just uppepå taket på fågelbordet kan man ju fundera på hur lyckat det är.
sparvuggla
Utan bild tror jag inte på det där osannolika. Det vore en världssensation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon