LaPaloma
05-09-2009, 08:09
Dum fråga kanske men hur vet jag att äpplena är mogna på mina träd? För första gången så får vi mängder med äpplen, det var länge sedan sist men hur länge kan jag vänta på att plocka dem?
De ser väldigt fina ut och har inga skador men de är inte så stora än.
De sorter jag har är Transparante Blance och en röd sort - jag tror att det är Aroma.
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2009, 08:23
Man kan provsmaka + man kan titta på kärnorna, som blir mörka då de mognat.
TB brukar mogna i augusti så troligtvis är de mogna, TB brukar bli ganska mjöliga då de blir för mogna och denna sort kan inte lagras, Aroma brukar mogna runt sept-okt.
LaPaloma
05-09-2009, 08:36
Tack för svar!
Då ska jag gå och kolla TB. Äppelpaj till ikväll och äppeldricka ska jag göra också.
Är förresten mina sorter lämpliga till att göra äppeldricka?
Jag träffade en gammal äppelodlare som kunde höra när äpplena var mogna: Hon tog ner ett äpple och skakade det bredvid örat, när äpplet är moget ska kärnorna ha lossnat inne i kärnhusen, och för vassa öron kan man då höra hur de "skramlar" inne i äpplet. Själv har jag inga äpplen, och har inte kunnat testa.
Jan af Lisö
08-09-2009, 14:33
Äppeldricka, menar du äppelmust ?? Ja för Aroma (och generellt höst- och vinteäpplen), nej för TB (och generellt sommaräplen).
TB tycker jag är ett kneppigt äpple vad gäller mognaden, på mina ympar fick jag 19 stycken i år för 1:a gången. Förra helgen var de sura med vita kärnor när jag smakade, senaste helgen var de flesta övermogna. Några tips hur man skall göra? Trädet växer på landet å jag kan inte plocka mitt i veckan.
Sen kan man fråga hur vettigt är dt med icke-kagringsbaraäpplen som mognar samtidigt som 10 kg plommon,det är ju helt tillräckligt att sätta fart på tarmarna...Så kanske skall jag ympa in något annat där, som mognar efter plommonen, dvs slutet av september oh kan ätas direkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.