FridaSofa
05-09-2009, 09:00
Jag har några olika växter på min balkong som jag funderar på vad jag ska göra med över vintern. Är det någon mening med att spara dem till nästa år, och i så fall, hur ska jag ta hand om dem? Inomhus eller utomhus, mörkt eeller ljust?
Balkongen är halvt inglasad och skyddad från vind, regn och snö, men håller samma temperatur som utomhus.
Dessa växter har jag, alla i kruka:
Smultronplanta
Lavendel
Dofttobak
Fuchsia
och så en blomma som jag inte vet vad den heter, kan man kanske testa och se vad den verkar trivas bäst med?
Tack för all hjälp!
/Frida
Jag tänker göra så med mina perenner att jag låter dem stå ute tills de vissnar ner. Sedan ställer jag ner dem i källaren. Anueller och de som inte vissnar ner tänker jag ha vid fönstret inomhus.
octachoron
05-09-2009, 09:58
Det bästa är väl om man kan övervintra plantorna i en temperatur runt 0 till +5 grader, då går det bra i mörker.
Ju varmare man har desto mer ljus krävs.
Fuchsia kräver en temperatur ovanför nollstrecket, speciellt i kruka.
Jag tror att lavendel och smultron klarar att övervintra på balkongen om de står i stora, isolerade krukor.
Alexander-VG-zon3
05-09-2009, 11:04
lavendel klarade inte av att övervintra på min balkong i vintras och då med skydd, antigen blev det för torrt eller för fuktigt.
smultron kommer nog klara sig utan skydd. Dofttobak, fuchsia övervintrar du antigen i ett fönster med svalrusmtemp och ev extra ljus eller i en sval/kall och mörk källare, har du dom i källare så glöm inte bort dom. jag glömde vattna en del fuchsior som dog när jag hade dom i källaren men vattna dock dom inte för mycket.
DykUnderYtan
05-09-2009, 13:03
Lavendel försökte jag i flera år få att övervintra då jag hade balkong men lyckades inte, även hos mig problem med för blött eller för torrt.
Annars hade jag stora frigolitlådor som jag ställde ner krukorna i, både för att krukor och växter skulle klara vintern lite bättre. Både runda och fyrkantiga stora rigolitlådor såg jag nyligen att de sålde på bauhaus men man kan också höra med närmsta vrådcentral, eftersom de får vaccin levererat i frigolitlådor, de blir nog bara glada att de slipper ta hand om "skräpet".
En IKEA-kasse hade jag till min största kruka, fyllde ut med torra löv runt krukan även lite på alla krukor, funkade alldeles utmärkt.
Lycka till med övervintringen!
Hej du får ta och ställa din Fuchsia och tobak i en källare om du har tillgång till detta. Lavendeln kan du förvara utom hus. Jag har haft problem med att antingen har den fått för mycket vatten eller för lite. Ja tog och hadde fiber duck över samt skugga väv över det gick. Ja tog in krukan i början av mars så den kom i gong växa
Stinafluff
14-03-2010, 11:55
Hej!
Jag passar på att skriva i denna tråden också för det verkar finnas kunnigt folk som kan svara på frågor
Jag har också lavendel och smultron i krukor och de har stått i förrådet (håller ute-temperaturer, tyvärr många minusgrader denna vintern) och det har varit mörkt och de har inte fått något vatten.
Hur gör jag sen för att återuppväcka dem? (Om det ens går när de har haft det så kallt?) Ska jag vattna mycket eller lite? Utomhus hela dygnet eller lite på dagen bara? När är det lagom tid för dem att få flytta ut på altanen igen? Jag bor ca 7 mil från Göteborg inåt landet..det får vänta ett tag till förstår jag, men det vore bra att veta ungefär.
Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
14-03-2010, 12:03
är det samma temperatur som ute där dom är nu så kan du ställa ut dom nu. placera dom i skugga-halvskugga. första tiden nu och fram till våren. jag hade vattnat lite underifrån, så att jorden kan suga upp vatten. och när det sedan blir varmare och varmare så ökar du vattningen, sedan när nätterna blir varmare och solen blir mindre intensiv kan du placera dom soligare och soligare. ev skydda dom mot solen exempelvis med juteväv.
sedan får du ju se om dom kommer igen eller ej. smultronplantorna lever nog (om dom inte torkat ihjäl i vinter men kylan i krukor tål dom), men jag är osäker på lavendeln den kan ha dött av kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.