Nu får jag ställer min fråga här för i fotoavdelningen är väldigt lågt aktivitet.
Nu har jag rört till det ordentligt.När jag lägger in bilder från minneskortet raderas filerna från kortet efter kopiering.Sedan en tid kom det upp en ruta att filerna kan inte tas bort de är låst.Fattade ingenting och raderade manuellt.När jag öppnade kameran i morse står det på displayen att kortet är låst.Nu fattar jag ännu mindre.Jag har en Panasonic DMC-TZ5
Är det någon som kan hjäper mig ur röran jag säkert själv har ställt till med.
Nu är jag rätt novis på sådant, men det låter som det är något fel på minneskortet.
Aqvakul
05-09-2009, 10:51
Det finns ingen felsökningsmanual i bruksanvisningen?
Annars känns det som ett besök i en fotoaffär vore bästa lösningen för snabb hjälp. I det läget är de kanske iofs mer hjälpsamma om du köpt kameran där, än om den är inhandlad på nätet.
Alexander-VG-zon3
05-09-2009, 10:51
får jag låna tråden med samma fråga ?
jag har fått exakt samma problem, och blir galen snart.
jag har kommit fram till att mitt kort funkar jätte bra i datorn och i andra äldre kameror.
men i min kamera är minnes kortet låst. jag har en Canon PowerShot S5 IS. skulle också vilja ha hjälp. och om där finns någon vänlig själv som vill hjälpa mig så kan ni kanske skicka ett pm så behöver ni inte fylla denna tråd med mina svar.
hoppas du får hjälp renate
CITAT (flaxss @ 05-09-2009, 11:51)

får jag låna tråden med samma fråga ?
jag har fått exakt samma problem, och blir galen snart.
jag har kommit fram till att mitt kort funkar jätte bra i datorn och i andra äldre kameror.
men i min kamera är minnes kortet låst. jag har en Canon PowerShot S5 IS. skulle också vilja ha hjälp. och om där finns någon vänlig själv som vill hjälpa mig så kan ni kanske skicka ett pm så behöver ni inte fylla denna tråd med mina svar.
hoppas du får hjälp renate
Trådar är till för svar .
Tror nog båda kan få hjälp.
Jag vet inte vad du har för typ av kort men på SD-korten brukar det finnas en liten plastpigg som kan kan ha i två lägen. Det ena är skrivskyddat och det andra är så att man kan skriva till kortet. Kan det vara något så simpelt som att du råka ställa in kortet på skrivskyddat?
Testade du att formatera som jag sade? Annars kanske det har blivit någonting fel på kortet. Jag har själv det problet med ett SD-kort, jag kan inte skriva till det från mitt Wii. Men det är för att plastpiggen ramlat bort
CITAT (Nauti @ 05-09-2009, 11:52)

Jag vet inte vad du har för typ av kort men på SD-korten brukar det finnas en liten plastpigg som kan kan ha i två lägen. Det ena är skrivskyddat och det andra är så att man kan skriva till kortet. Kan det vara något så simpelt som att du råka ställa in kortet på skrivskyddat?
Testade du att formatera som jag sade? Annars kanske det har blivit någonting fel på kortet. Jag har själv det problet med ett SD-kort, jag kan inte skriva till det från mitt Wii. Men det är för att plastpiggen ramlat bort

Nauti du är en ängel,det var plastpiggen som hade ställt till det.Jag kom tom ihåg när det hände.Det var lite mörkt här vid datorn när jag skulle sätter in kortet i läsaren,hittade inte hålet och då hadeplastgrejen flyttat sig.Nu är allt ok igen.Stort tack.
Hoppas flaxss också får hjälp.
Alexander-VG-zon3
05-09-2009, 11:49
CITAT (Nauti @ 05-09-2009, 11:52)

jag har testat att formatera kortet och den gula piggen är inte låst. du har inte nåt förslag?
har hört av mig till canon via mail men dom har inte svart på två veckor.
Låter som att det är någonting knäppt med kortet eller kameran eftersom det verkar som att det bara är i den det inte fungerar?
Alexander-VG-zon3
05-09-2009, 11:55
CITAT (Nauti @ 05-09-2009, 12:53)

Låter som att det är någonting fel på kortet i sådana fall

det konstiga är att kortet funkar utan problem i datorn och i andra kameror, när jag sedan byter kort så funkar inte det heller i kameran. men det måste ju vara nåt fel på kameran.
jag får väl klura vidare.
Myosotis
05-09-2009, 14:11
Ibland kan den gula piggen stå i rätt läge och kortet är ändå låst, när jag då har flyttat den fram och tillbaka några gånger och sen sett till att den verkligen är helt i rätt läge, enda upp, så har det funkat igen.
Om det är så att alla bilderna på minneskortet är räddade, typ inne i datorn eller så. Rekomenderar jag det lättaste att göra, köp ett nytt kort. I dagens läge är de billiga. Och se då till att köpa ett utan spärr
Jag har ett extra kort och hade använd det om det inte hade löst sig så enkelt.Det nya kortet har också spärr.Jag hade inte en aning att spärren ens fanns.Här på forumet får man lära sig mycket och hjälp får man med det mesta.
Lilla Birka
06-09-2009, 21:18
När jag köpte den Nikon jag har nu fick man en halvdagskurs i handhavandet av den. Han som höll i kursen rekommenderade oss att alltid formatera minneskortet i kameran i stället för datorn. Fråga mig inte varför, för det har jag glömt, men jag antar att man inte rekommenderar en sak utan orsak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.