Hej!
Vi har ett underbart vackert träd som blommar med fina rödrosa, små blommor på våren och försommaren. Efter idogt sökande i böcker har vi kommit fram till att det är en Rosenhagtorn. I år blommade trädet sämre än tidigare, och det har blivit väldigt tätt med grenar i kronan. Behöver det beskäras? När ska det i så fall göras och är det något speciellt man ska tänka på? Finns det något mer man ska göra för att få trädet att må bra?
hälsningar
Anna
Man behöver inte beskära rosenhagtorn för att de ska må bra, och deras naturliga växtsätt är mycket tätt. Vill man kan man ta bort döda grenar.
Ett hagtorn kan liksom andra träd behöva få jorden kring rötterna syresatt och berikad. Du skriver inte om trädets ålder eller storlek, men rötterna brukar sträcka sig en bit utanför kronan. Om trädet står i en öppen gräsmatta med samma jordförhållanden runt om har den mesta näringsupptagningen i ytterkant av kronan.
Gräv upp grässvålen helt eller partiellt i området under och en bit utanför kronan. Rötterna ligger ofta ytligt på 10-40 cm, och det räcker normalt bara att lyfta grässvålen. Lägg den upp och ned eller ersätt helt med kompost; brunnen trädgårdskompost eller löv. På våren kan du så gröngödslingsväxter här.
Ett ungt träd behöver bevattning torra somrar, och ett äldre som råkat ut för att ha fått rotområdet sammanpackat av maskiner, stenplattor, vägar eller annat kommer också att få kämpa mer för att orka blomma. Dränering eller andra förändrade vattentilllstånd i trädgården påverkar också träden i närområdet. Saltning på vintern är ett aber för alla träd, och gräsmattegödsel liksom kalkning blir också helt fel sammanstättning för träd. För att inte tala om växtgifter i rotområdet.
Så då kanske man inte behöver bekymra sig så mycket om korsande grenar och dylikt, alltså? Jag menar, om de är så naturligt tätvuxna är det väl naturligt för dem att leva med sånt också.
Jag undrar därför att vi har en liten rosenhagtorn på vår samfällighets mark som har börjat bli rätt trassligt i växten, så jag har funderat på att gallra den. Men det kanske jag ska låta bli då?
Nej jag tycker inte det. Sällan man ser korsande grenar på ett rosenhagtorn skava sönder varandra. Ofta blir det ljuvligt tätt i hela kronan så att grenarna vindläar varandra!
Rosenhagtorn/hagtorn har ju inte tung frukt heller som man ska hjälpa grenarna att bära. De är ännu ivrigare på att skjuta vattenskott än äppelträd, och de skotten kommer ofta inifrån kronan och slingar sig ut så att det verkligen blir skav. Fast träden klarar ofta det också, och inte sällan ser man självympningar i hårt beskurna hagtorn med vattenskottsbildning. Intressant att se men inte särskilt vackert med vattenskott i ett prydnadsträd.
Jag har en del trassliga hagtorn själv. Stammar upp och lyfter kronan på det jag går under varje dag så att grenarna inte kommer i ögonen. Lämnar dem annars självrufsiga.
Hannele
11-11-2003, 08:09
Jag stammar upp och
formklipper min rosenhagtorn.
Den
yviga är också väldigt vacker.
Tack så jättemycket för alla goda råd! Jag vet faktiskt inte hur gammalt trädet är, eftersom det fanns här när vi flyttade in. Men jag antar att det har några år på nacken eftersom det är ungefär 5 - 6 meter högt. Men det står i en ganska kompakt gräsmatta, så jag ska se till att gräva upp grässvålen där och lägga på kompost. Så får vi hoppas att det blir lite gladare till våren och blommar lika vackert som förr om åren. Visst blommade det i år också, men det var inte alls lika överdådigt som det varit tidigare. Det ser ut som om det stammats upp lite illa tidigare, med en del "rockhängare" med vattenskott utmed stammen. Jag skulle vilja snygga till det. Är det OK att göra det nu, eller är någon annan tid lämpligare?
hälsningar
Anna
Gör det på vårvintern istället och lägg snitten utanför
grenkragen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.