Full version: Vilken stekel?
amaira
Dess beteende "typiskt". I alla fall här, dag efter dag, i flera veckor. Och jag får inget foto på den, och lyckas inte fånga i håv (jo, jag har försökt!). Den är borta innan jag fattat att jag sett den.

Den är stor, ca 1,5 kanske 2 cm, lite avlång, ser svart ut där den flyger revir på ett snabbt lite zickzack-aktigt vis. Omöjlig att se hur den ser ut! Har funderat över en humla, eller en stor svart fluga?

Den sätter sig aldrig och vilar, och jag har tänkt, att förr eller senare blir den gammal
och mer orkeslös, och DÅ ... !!

Har förskt fota den i flykten, men den är snabb och "nervös", ja, den är snabb som ögat
faktiskt, eller lite snabbare ändå.

Idag satte den sig äntligen en stund, och jag fick de här lite suddiga och "avlägsna"
bilderna på den. Lite säger bilderna kanske ändå... eller...

De är två stycken, och de flyger lågt över grönskan. De är trogna reviret som är på ungerfär 10, kanske högst 20 kvadratmeter. De håller sig mest till en skogsglänta med blandat gran och lövträd, mossiga stenar och örnbräken; i kanten till min blommande hage. Har nog sett den/dem i ett par veckor nu, i alla fall.

Gossen Ruda
Hej.

Fina bilder trots allt men på vad???? Det ringer ingen liten klocka, inte ens ett enda pling. Men kanske. Stekel tror jag också på, på första bilden syns en tydlig stekelantenn. Beteendet skulle kunna vara en hanhumla men det finns ingen sån färgad humla. Det enda jag kan gissa på är något pälsbi, tyvärr har jag ännu inte sett någon här på Västkusten så jag har inget att jämföra med. Bildgoogla på Anthophora. Jag skall fundera på att kolla med Björn Cederberg. Hade ett litet humlesnack med honom i fredags så jag får vänta nån dag. biggrin.gif
Anders zon 1
Kan det vara ett styng eller parasitfluga av något slag? g.gif
amaira
Hej Anders! Tack för förslaget, alla bidrag mottages. Det syns inte på bilderna, men det är en stekel i alla fall. Det ser jag på ögonen, som jag såg för första gången när den satte sig. Flugors ögon är runda, steklarnas är droppformade.

Gossen Ruda:
CITAT
Beteendet skulle kunna vara en hanhumla men det finns ingen sån färgad humla.

Ha, det var ingen nyhet. Kan berätta att det finns flera arter humlor här, som inte existerar, och ger mig gråa hår. wacko.gif Jag har släppt dom, både de riktiga och de falska - de finns inte i min humlebok över Sveriges alla humlor, jag blir bara förvirrad. Även de icke-falska är inte kloka! (för det kan ju inte vara jag som inte fattar whistling.gif )

Förr eller senare kommer de här två exemplaren att ha tröttat ut sig, efter flera veckors oavbrutet flygande och vakande och kollande över sitt revir. Då haffar jag dom naughty.gif ! Om de inte har fallit döda ner i grönskan, mitt under pågående flygning. Man vet ju aldrig... de verkar inte vara typerna som ger sig. Plikttrogna in i döden, kanske någon gen att stoppa in i människor?? rolleyes.gif

Gossen Ruda
Humlor är lite vanskliga, en del är väldigt lika och dessutom varierar dom ganska duktigt. Jag börjar dock få lite snits på dom så har du någon bild kan jag göra ett försök. Bäst är dock att ha djuret i sin hand, bättre med en humla i handen än tio i skogen. laugh.gif Upptäckte när jag kollade årets fångst att jag KANSKE har fått en för mig ny art, backhumla. Liknar åkerhumlan men skiljer sig lite, dock så lite att när jag tog den utgick från att det var en sån. Den är definitivt inte vanlig här i krokarna.
KURT
När man inser att det är så svårt att identifiera så "vanliga" och stora insekter som humlor, dessutom med BARA ca 40 arter i Sverige, så är det ju inte konstigt att det inom många andra insektsordningar bara finns någon enstaka person i Sverige (eller ingen alls) som kan identifiera vissa arter, där man kanske t o m måste titta på de inre organen för att identifiera dem!
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 07-09-2009, 12:35) *
När man inser att det är så svårt att identifiera så "vanliga" och stora insekter som humlor, dessutom med BARA ca 40 arter i Sverige, så är det ju inte konstigt att det inom många andra insektsordningar bara finns någon enstaka person i Sverige (eller ingen alls) som kan identifiera vissa arter, där man kanske t o m måste titta på de inre organen för att identifiera dem!

Det finns värre exempel. Ljus jordhumla är exempelvis egentligen 3 arter. Ca 30 % av honorna av dom nyligen avskiljda arterna kan någorlunda bestämmas på utseendet, övriga bara med DNA-test. Hanarna är ännu värre.
amaira
Ja, det är ju inte undra på att jag med hjälp av humleboken blev högst förvirrad.

Vad gäller steklar överlag, så nöjer jag mig med att njuta av dem som jag ser. Många är helt underbara - men mycket "anonyma" små vänner som inte presenterar sig närmare, vare sig för mig eller andra jag frågade en gång i tiden (innan jag slutade fråga också wink.gif ).

Men jag undrar ofta, i stillhet för mig själv. Dock har jag inte för avsikt att gå djupare in i dem. Jag har så det räcker, med "djup" vad gäller insekter. Kanske om jag börjar närma mig hundrafemtioårs-strecket. Det härliga med insekter som intresse, är ju att de liksom aldrig tar slut... a0a.gif (fråga myggen bara rolleyes.gif )

Nationalnyckelns nya blomflugbok är ju en sådan där "förvirrare" också. Tur jag redan före visste hur det står till med dem. Känner mig inte så förvirrad, är mer "accepterande" med dem.

Vad gäller "mina mystiska humlor som inte existerar" så har jag inget foto på dem, de vägrar samarbeta i det avseendet. I första hand är det några små (centimeterstora), runda helsvarta humlor (ähum), som samlar pollen på bakbenen, älskar mina hjärtstillor och stinksyskor och sådana, och är snabba och lite "nerviga",och aldrig sitter stilla så länge att jag kan fota dem. Får inte heller komma så nära. Tror också att det är en sådan som flög in i en vedstapel här, ett par gånger. Vet inte vad den gjorde där.

Sedan är det en annan i samma storlek, skepnad och beteende, och pollen på bakbenen, men med brun bakspets närmast lik en ängshumla. Dock utan den gula kragen, men en mycket smal gul rand ganska långt fram på den annars svarta mellankroppen. Det kan nog ändå inte vara något annat än en variant av ängshumla, tänker jag mig.

KURT
Fånga i håv, och stoppa i kylen en sväng så blir de lite mera fotogeniska!
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 09-09-2009, 08:38) *
Ja, det är ju inte undra på att jag med hjälp av humleboken blev högst förvirrad.

Ibland är det enklare att inte veta för mycket. biggrin.gif

Vad gäller "mina mystiska humlor som inte existerar" så har jag inget foto på dem, de vägrar samarbeta i det avseendet. I första hand är det några små (centimeterstora), runda helsvarta humlor (ähum), som samlar pollen på bakbenen, älskar mina hjärtstillor och stinksyskor och sådana, och är snabba och lite "nerviga",och aldrig sitter stilla så länge att jag kan fota dem. Får inte heller komma så nära. Tror också att det är en sådan som flög in i en vedstapel här, ett par gånger. Vet inte vad den gjorde där.

Låter inte som någon humla fast säkert något bi.

Sedan är det en annan i samma storlek, skepnad och beteende, och pollen på bakbenen, men med brun bakspets närmast lik en ängshumla. Dock utan den gula kragen, men en mycket smal gul rand ganska långt fram på den annars svarta mellankroppen. Det kan nog ändå inte vara något annat än en variant av ängshumla, tänker jag mig.

Kan vara så, den lär kunna variera även om alla mina har en ordentlig gul krage. Kan också vara en Haghumla.
Gossen Ruda
Har nu fått svar från Björn efter en påminnelse. Han tror att det är honor/drottningar av Vallhumla som letar efter övervintringsplatser. Behöver jag skriva att Vallhumlan inte finns hos mig. -cry-.gif Jag har inte sett nån än iaf.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2009, 16:59) *
Behöver jag skriva att Vallhumlan inte finns hos mig. -cry-.gif Jag har inte sett nån än iaf.

Men Ruda! Det där går inte! Du får inte gråta! Du vet att jag inte klarar när du gråter! -fear-.gif
Ska jag skicka några på posten? unsure.gif

Vallhumla, det tror jag på. Nu är hon försvunnen.

Men de var två, och den andra gick mer i grått, och honom fick jag en bild på till slut. Och tror att det är Herr Hane Vallhumla? ... Kanske ... ?? g.gif Väl sliten efter sin jakt på sköna damer.

Sedan fortsätter vi kavalkaden på humlor.

Vem är nästa här, som är en av alla de humlor som smaskar runt bland mina kärleksörtar?

(Dumma forum som sätter ihop mina inlägg när jag särat på dem! mad.gif )
Gossen Ruda
Jag har funderat färdigt nu och får den första till en hane av Åkersnylthumla, Bombus campestris. Det kan bara vara den även om dom ljusa teckningarna egentligen skall vara gulare. Dom slitna vingarna pekar dock på att den varit ute en längre tid och blivit blekt av solen, insekter får ofta negativ solbränna. Var ändå lite osäker så jag konfererade med Björn C. och han höll med. Den andra är någon jordhumla, svårt att se vad för någon. Troligen en arbetare av Mörk jordhumla, B. terrestris.

Gråter bara på låtsas över Vallhumlornas frånvaro, du behöver inte oroa dig. Den är faktiskt tagen på Remmene skjutfält och dit är det bara 8-9 mil. Har planer på att utsträcka insamlingsresorna lite inåt landet, många insekter klarar inte det fuktiga klimatet närmast kusten. Särskilt inte såna som övervintrar i jorden.
amaira

Ååh vad roligt! Tack, tack, tack! smiley_small_hug.gif Blir så glad över att veta mer och mer vad jag har som flyger i min hage.

Åkersnylthumla! Vad kul! Åkerhumlorna är ju vanliga, så det är kanske inte så konstigt, men jag klarar inte snylthumlorna (utom stensnylthumleddrottningarna som är imponerande).

Är nästa humla också en åkersnylthumlehane tror du? Denna gång i min kärleksört i trädgården. Det är samma individ på alla fotona.

CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2009, 14:27) *
Gråter bara på låtsas över Vallhumlornas frånvaro, du behöver inte oroa dig.

*Lättad* kompiskram.gif (jag skojar lite jag också wink.gif )
Gossen Ruda
Jag skulle tro det, finns dock en viss risk att det är en Jordsnylthumla också. En snylthumlehane är det det ser man på den glesa behåringen på bakkroppen och bakbenenskenbenen. Sen är färgerna lite murriga också. Skall kolla lite närmare när jag kommit hem från jobbet på mina referensex.
Gossen Ruda
Jo, det måste vara en Åkersnylthumla också, en lätt melanistisk variant. Snylthumlehanar är mycket variabla.
amaira
thanks.gif för alla svar du ger mig Ruda. Jag blir så klok så klok tack vara dig! kiss.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon