Tuvalina
05-09-2009, 12:42
Tog idag för första gången upp helt egen potatis. En del var ganska stora, men när jag tittar närmare är det små hål, eller gropar, på de flesta av potatisarna... Vad har hänt? Har nån ätit på dem? Eller är de sjuka? Är de ok att äta?
Väldigt tacksam för svar, för jag var så glad över mina potatisar, och nu lite orolig...
Visst kan du äta dem. Förmodligen är det nån liten larv (kanske knäpparlarv) som gnagt lite. Bara att gröpa bort innan du kokar dem - ingen fara.
Larver blir värre ju längre potatisen ligger i jorden, förmodligen hade du inga i de potatisar du tog upp tidigt på sommaren, men kanske hade du ingen tidig potatis?
Jag har både och, och bara gröper ur de fula gångarna som sagt,
Hej
Jag ska säga under växt perioden ska man titta på bladen och rötter och attackera ohyra snabbt som möjligt. H : Bassam
Österfärneboodlaren
11-09-2009, 14:27
Vad är knäpparlarver? I våra land ser jag ibland starkt senapsfärgade segmenterade, blanka, maskar/larver. En gång såg jag en i våra potatisar. Är de vanliga skadedjur?
CITAT (Österfärneboodlaren @ 11-09-2009, 15:27)

Vad är knäpparlarver? I våra land ser jag ibland starkt senapsfärgade segmenterade, blanka, maskar/larver. En gång såg jag en i våra potatisar. Är de vanliga skadedjur?
Jo, det du beskriver låter precis som knäpparlarver. Egentligen lever de fr a på gräsrötter, så de brukar finnas i landet några år efter att man grävt ut det - sedan försvinner de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.