Hasse20
Antingen har vi här en blomsterhandlare som inte kan stava eller, i värsta fall, inte kan så mycket om växter. Kolla in länken!

http://skyltat.se/inte-alls-kul/

Väldigt roligt hur som helst!
Grå
Inte när man bor häromkring för här heter det revsuga.
Aqvakul
Finns det folk som köper Revsuga, det sprider sig ju som ett ogräs...
*Stintan*
Jag tycker att revsugan är söt. För övrigt hade jag en svåger som samlade på och odlade bara "ogräs". Han hade en väldigt sevärd och vacker trädgård.
andersen
CITAT (Hasse20 @ 05-09-2009, 14:58) *
Antingen har vi här en blomsterhandlare som inte kan stava eller, i värsta fall, inte kan så mycket om växter. Kolla in länken!

http://skyltat.se/inte-alls-kul/

Väldigt roligt hur som helst!

Det finns en växt som heter Ölandstok! så visst finns det konstiga växtnamn.
Farbror Blå
Brakved, Björnloka,Tuvtåtel och Aqvakul är också jättekonstiga namn

Aqvakul
CITAT (Farbror Blå @ 05-09-2009, 15:51) *
Brakved, Björnloka,Tuvtåtel och Aqvakul är också jättekonstiga namn

särskilt aqvakul... giggle.gif
Grå
Vitpytta...

Revsugan är i mina ögon helt ljuvlig, speciellt när den är ung och kraftigt mörkröd och när den blommar. Men jag skulle aldrig betala för att få den, (vore som att betala för att få nässlor) däremot vänta ett halvt liv på att träffa någon som anser att den är ogräs i sin trädgård. Jag befinner mig nu mitt i livet och har en blivande svärmor som har den som prydnadsväxt men trött på spridningen, så nu har jag den också i min trädgård biggrin.gif
*Stintan*
Gökärt... blush.gif
Christina i Taxinge~
......'Vår Herres Strumpor'

(Polygala chamaebuxus 'Grandiflora')

Aqvakul
Dödslilja (Asphodelus albus)
Hasse20
Nån borde göra en sajt tillägnad alla dessa lustiga växtnamn! Med bakgrund om varför de heter som de heter.
Aqvakul
CITAT (Hasse20 @ 05-09-2009, 17:09) *
Nån borde göra en sajt tillägnad alla dessa lustiga växtnamn! Med bakgrund om varför de heter som de heter.

Bra idé! tummenupp.gif
Stellan
Revsuga låter mest som 08-varianten av rävsuga. Annars brukar både min fru och min mor kalla fräken för rävrump. Och DET är ett jobbigt ogräs.
Grå
CITAT (Stellan @ 05-09-2009, 18:20) *
Revsuga låter mest som 08-varianten av rävsuga. Annars brukar både min fru och min mor kalla fräken för rävrump. Och DET är ett jobbigt ogräs.

Rävsvans här! tummenupp.gif
Aqvakul
Den här "Amaranthus caudatus", brukar också kallas för Rävsvans:

Farbror Blå
CITAT (Hasse20 @ 05-09-2009, 17:09) *

Ligger nu en tråd under Natur
Grå
Revsuga låter mest som 08-varianten av rävsuga.

Ps. Den heter revsuga för att den bildar revor inte rävsuga för att den bildar rävar.
Farbror Blå
CITAT (Grå @ 05-09-2009, 19:34) *
Ps. Den heter revsuga för att den bildar revor inte rävsuga för att den bildar rävar.

Är det sääkert? naughty.gif
gillar Blåsuga mer=)
jo_1
Hihi.. smile.gif
Jag och min sambo har fortfarande inte riktigt kommit över att det finns folk som faktiskt KÖPER revsuga. För oss är det ett hatobjekt. Om ngn vill ha, så säljer vi med andra ord starka, snigelfria revsugor superbilligt... wink.gif
Farbror Blå
Och snårvinda kan man få köpa av mej wink.gif
Grå
och Björnloka av mig.

Blåsugan är faktiskt riktigt, riktigt söt när den växer i torrt grus. Den blir av naturliga skäl mycket mindre och kompaktare då än när den växer i gräsmattan och man kan liksom inte låta bli att stanna till och titta på den.
Man kanske skulle bygga en grusväg genom trädgården och plantera blåsuga i den, bara för att det är fint naughty.gif
Myosotis
...Annars brukar både min fru och min mor kalla fräken för rävrump...

Här är rävarumpa = mjölkört, rallaros. Kallas tydligen även för ållonmärke och liknande.

CITAT (Grå @ 05-09-2009, 19:34) *
Den heter revsuga för att den bildar revor inte rävsuga för att den bildar rävar.

laugh.gif
Myosotis

diva&hero
Revsugan brukar jag ha i höstplanteringar i krukor,( visst är det den med mörka blad och lila blommor?) Fin färg på bladen tycker jag, annars ganska anspråkslös växt.
Grå
CITAT (diva&hero @ 06-09-2009, 15:38) *
visst är det den med mörka blad och lila blommor?

[attachment=41668:Henriks_kamera_102.JPG]
jo_1
CITAT (Grå @ 06-09-2009, 16:07) *
[attachment=41668:Henriks_kamera_102.JPG]

Jajamän, du har fotat "Blomman från helvetet"! Den är säkert jättefin i små planteringar och krukor, men när vi tog över vår ruckelträdgård, hade revsugan redan tagit mark, så att säga... "Gräsmattan" var ett stort vinrött av och man blir inte av med skräpet.

Ja, jag vet, jag har inga mördarsniglar eller kirskål, så jag har nog egentligen en ganska snäll fiende i trädgården, men ändå.... smile.gif
Aqvakul
Jag fick några exemplar av min svägerska och nu har jag massor... (fast nog kan jag utrota dem om jag ger mig den på det - dvs ett väldigt snällt, understundom sött och egentligen ganska oskyldigt "ogräs")
Grå
Det är väl vackert med lite rött i gräset smile.gif
Man ska inte vara så petig med moder natur...
Red Top
Jag älskar revsuga. Har den bl a som marktäckare under mina liljor. Därifrån får den sprida sig bäst den vill. smile.gif

Vill man inte ha den, är det ju otroligt lätt att rensa bort den. Precis som Aqua sa.

Revsuga

Anma
Tror ni revsuga kan kväva kirskål? I såfall vill jag ha massor! Revsugan är ju bra mycket snyggare!
jo_1
Vill man inte ha den, är det ju otroligt lätt att rensa bort den. Precis som Aqua sa.
[/quote]

Jag har iaf väldiga problem att få bort den, eftersom den finns i trädgårdens alla hörn. Fast det kanske beror lite på vad man jämför med, som sagt smile.gif
Grå
CITAT (Anma @ 07-09-2009, 13:13) *
Tror ni revsuga kan kväva kirskål? I såfall vill jag ha massor! Revsugan är ju bra mycket snyggare!

Svärmor har inte lyckats än, och jag håller fortfarande på och försöker odla upp det. Provar med penningblad, gulplister och revsuga samtidigt men kirskålen är ruggigt starkväxande.
Anma
CITAT (Grå @ 07-09-2009, 13:50) *
Svärmor har inte lyckats än, och jag håller fortfarande på och försöker odla upp det. Provar med penningblad, gulplister och revsuga samtidigt men kirskålen är ruggigt starkväxande.

starkväxande, jotack... och det värsta är att jag själv har fått med mig eländet till tomten. sad.gif
Men tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon