Full version: Sådd av Cyklamen
renate
Jag hittade en mogen frökapsel på en av mina tre cyklamen,det är en C persica mini.Det blev 12 frö.Jag gjorde i ordning en kruka med såjord.Och nu till min fråga, är de mörk eller ljusgroende.Vart ska jag ställer krukan med sådden,i kallväxthus eller ute.
Åsa, mälardalen zon 2
Mörkergroende, tar lång tid innan fröerna gror. På jobbet ställde vi alltid cyklamensådderna i en temp på runt +20C. De växte mycket sakta efter att de grott och det tog lång tid från frö till färdig krukväxt så de senaste åren har vi inte odlat cyklamen.
renate
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-09-2009, 16:24) *
Mörkergroende, tar lång tid innan fröerna gror. På jobbet ställde vi alltid cyklamensådderna i en temp på runt +20C. De växte mycket sakta efter att de grott och det tog lång tid från frö till färdig krukväxt så de senaste åren har vi inte odlat cyklamen.

Då ska de alså står inne på fönsterbänken.Det är bara en test,kanske även helt fel tid att sår.Bara kul att prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon