Skar i våras ner en väldigt risig stor buske i vår trädgård (flyttade dit i vintras) men intentionen att dra upp den helt. Men sen kom den väldigt fint och vi lät den stå kvar. Vet inte vad det är för sort, men nu blommar den med vita blommor som e misstänkt lika fläder. Men frågan är alltså, kan verkligen fläder blomma NU?? Eller finns det någon annan buske med liknande blommor som brukar blomma vid den här tiden?
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2009, 15:37
Det finns hortensior som har snarlika platta vita blomställningar och de brukar blomma framåt hösten. Beskärning och lite knasig väderlek kan ju få växter att blomma lite fel så helt kan man nog inte utesluta fläder även om den brukar blomma på försommaren.
Lite bilder på blommor och blad kanske kan ge klarhet ifall det är en fläder eller ej.
Fågelvägen
05-09-2009, 18:01
Vår stora fläder har också bildat enstaka blommor "fel tid" i år, dvs. i slutet av augusti. Jag tror i vårt fall på Åsas förklaring: "knasig väderlek". Den blommade som vanligt i början av sommaren och har beskurits minimalt.
I ditt fall Labrat kanske den kraftiga beskärningen gjorde att blomningen blev uppskjuten. Äkta fläder = Sambucus nigra, du kan googla för blombild!
Jan Lindgren
05-09-2009, 18:29
Hej!
S. canadensis är självsteril så den blommar normalt flera gånger under säsongen.
MVH
Jan Lindgren
Eva 33c
05-09-2009, 20:14
Passar på att skjuta in en fråga här, blommar verkligen flädern på årsskott? För frågeställaren hade ju skurit ner hela busken i våras, om jag fattat rätt? Jag har fått för mig att den inte gör det, utan blommar på smågrenar som växer ut från äldre grenar, som syrener gör. Jag har en S. nigra som vissa år fryser ner helt och då får jag inga blommor heller. Men det kan ju bero på andra saker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.