lottaklang
Vi har i sen vår planetat en städsgrön ligustur häck...
Klippt ner den 2/3, gödslat med hästgödsel.
Nu så klipptes den ner lika mycket igen idag och nu undrar jag om det var för kraftigt, nu när det inte är så många månader kvar innan det blir väldigt kallt.
Vi bor 4mil norr on stockholm...
HelenJ
Jo det var kanske inte så bra. En nyplanterad häck bör stå i fred hela första året medan den etablerar ett rotsystem innan man börjar klippa den. Och att gödsla med kvävehaltig gödsel nu på hösten när den förbereder sig för att gå i vila är direkt olämpligt. Man lockar den att sätta fler gröna blad, och risken är stor att den fryser sönder under vintern. Men gjort är gjort.... Se nu bara till att vattna den ordentligt inför vintern.

Edit: stavfel
Aqvakul
Det finns olika idéer om hur man ska klippa nyplanterade häckar. Förr rekommenderade man ofta att klippa tidigt och hårt för att snabbt börja bygga upp häcken. Numera tycker allt fler att det är bättre att behålla bladmassa för att dra ner mycket näring till rötterna. Personligen hade jag faktiskt väntat med första klippningen till våren 2010. Andra hade rekommenderat vårklippning i år. Relativt få hade rerkommenderat en andra klippning redan första året.

Men nu har det som skett, redan skett och liguster är tåligt (även om den vintergröna är lite känsligare). Så det finns alla möjligheter till att häcken ändå utvecklas bra. Nästa år är det helt rätt med två klippningar, vår och sensommar.

CITAT (HelenJ @ 05-09-2009, 18:01) *
Och att gödsla med kvävehaltig gödsel nu på hösten när den förbereder sig för att gå i vila är direkt olämpligt. Man lockar den att sätta fler gröna blad, och risken är stor att den fryser sönder under vintern.

Helen hann före...

Jag tolkade det som att ni gödslade i våras och i så fall var det ju alldeles rätt...

edit: skrivfel
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 05-09-2009, 18:09) *
Helen hann före...

Jag tolkade det som att ni gödslade i våras och i så fall var det ju alldeles rätt...

Det gick kanske lite fort där.... tongue.gif - det står ju faktiskt inte att den blivit gödslad nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon