Farbror Blå
Här skriver vi en rad när vi vill förklara något eller några växters lite underliga namn.

Tussilago farfara
( som alla redan visste )
Tussilago betyder ört som dämpar hosta vilket kan ha gett den namnet hästhov, på svenska.
Hurdå? undrar vän av ordningen, men om man vränger ordet hästhov, får man ordet hosthäva, som häver hosta. Tussilagobladen torkades och när man lade dom på glöd, fick man en rök som när den inandades skulle vara bra mot hosta. ( känt redan på romersk tid)

Farfara heter växten i Toscana, det kan jag inte närmare förklara.
Aqvakul
Jag har läst någonstans att "farfara" syftar på poppel, därför att bladen liknar poppelns...
Meriona
Varför heter det Mose brinnande buske? Synnerligen mysko tycker jag.

Sonen råkade fjutta eld på en spirea på landet när han var liten, med en påsksmällare, så den busken heter sedan dess "Mommos brinnande buske". Ok ett sidospår, men sött.
Jan Lindgren
Hej!
Mose brinnande buske avger brännbara gaser så under en varm, vindstilla dag så ska gaserna kunna antändas.
MVH
Jan Lindgren
Meriona
Usch det lät otäckt! Men tack för svaret Jan! Den som min mamma har (inte spirean alltså) har dock aldrig tagit eld, det är nog aldrig tillräckligt varmt där just vid Vänern.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon