Fny
Hemma från Taxinge trädgårdsmässa med två några rosor! Astrid Lindgren och Red Fairy, ska planteras i morgon! Någon som har erfarenhet av dessa rosor och kan komma med något tips om skötsel?

Kajsa

Astrid Lindgren är en zon 4 ros, just denna försvann i vinter i lite kallt läge, men har två andra skyddat. Rosen blir 1.20 - 1.5 m större än man tror, mycket växtkraft. Friskare än många andra rabatt rosor men kan få svartfläck som denna blöta sommar. Doftar lite, Floribunda - gruppen. Jo, det är en av de bättre rabattrosorna tycker jag nog.

Red The Fairy blir liten, den har inte alls dom där tuffa egenskaperna som den vanliga The Fairy och jag tror inte rosorna har något gemensamt, namnet blir bara vilseledande. Tror den blev ca 70 - 80 cm och den frös bort efter några år så plantera den skyddat. Svårt hitta någon fakta om rosen på nätet. Har också haft den som stamros.
Den vanliga rosa The Fairy är en ros från 1932.
Fny
tack kajsa! Min red fairy står ju tyvär inte jätteskyddat nu så jag får väl vara nogrann med att täcka den till vintern...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon