cala98
Jag tittar runt i olika album men hittar inte översiktsbilder. Jag har så trångt i min trädgård, men vill få plats med mycket rosor. Hur har ni gjort?
Stiffe
Skippa gräsmattan.
/S
Christina i Taxinge~
Klätterrosor! wub.gif

Har du inga översiktsbilder från din trädgård, så kanske vi kan tipsa om lösningar...?

AK i Sura
Jag har ju också trångt och en liten trädgård. Precis som Christina skrev så är klätterrosor toppen! Gräsmattan hos mig blir mindre och mindre för att göra plats till fler rosor. Sedan kan man ju välja sorter som inte blir så enormt stora. I alla fall om man vill ha flera olika.
Kajsa
Du får sätta klätterrosor och klematis som går på höjden, titta i mina album där finns många bilder.
cala98
Kajsa! Du har verkligen vackert! ...och mycket!!! Du är en sådan som smittar! bravo.gif
emmalofo
Hej,

Jag har också velat få in mycket rosor på liten yta, har visserligen en stor trädgård, men ganska små rabatter. Så här har jag tänkt.

Jag har planterat höga buskrosor och/eller låga klätterrosor i rostorn längst bak i rabatterna. Framför har jag planterat mellanhöga busk- eller rabattrosor (runt 1 meter höga) och framför och runt dessa marktäckande rosor eller perenner. Jag har också försökt blanda så jag har både gammeldags, engångsblommande rosor (som jag älskar för den vackra blomningen) och remonterande i varje del.

T.ex i den vita delen av rabatten har jag en Madame Hardy i ett rostorn längst bak (tillsammans med en prärie-klematis Gazelle), hon blommar ljuvligt men kort. Framför står en Boule de Neige som blommar fint och länge. På sidan om dessa har jag planterat vita kungsliljor och vit allium och framför lammöron. I år har det blommat fint.

Just nu ser rabatterna inte så fina ut (mycket nyplanterat och inget som blommar), hoppas få några fina bilder till våren.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon