jo_1
Jag har precis varit ute och tagit lite färsk oregano till matlagningen och såg då att marken/jorden runt oreganon var full av något som skulle kunna vara oregano. Jag kan ärligt talat inte känna någon ksillnad om jag gnuggar de små bladen i handen och luktar, eller om jag gnuggar de stora som jag vet är oregano.

Min fråga är nu: Finns det ogräs som liknar oreganon? De små var lite "reviga" om det kan hjälpa något? TYvärr är min "låda" med kryddor otroligt eftersatt, så jag har inte rensat vare sig ogräs eller något annat i lådan på läänge.

Om det nu är oregano, så blir jag överlycklig, för jag vill ha den på fler ställen. Den lockar ju till sig grymt många fjärilar, så jag skulle kunna tänka mig att ha oregano i långa banor!
mojan
Oregano sprider sig lätt så det är säkert små oreganoplantor.
jo_1
CITAT (mojan @ 05-09-2009, 21:32) *
Oregano sprider sig lätt så det är säkert små oreganoplantor.

Åh, hoppas! Jag lägger in en bild imorgon när det är "fotoljust", så kanske jag kan få det mer bekräftat!
Grå
Ja jösses, jag höll på att säga att den fördubblar sig för varje år. Låt de små stå kvar till nästa år innan du rensar bort dem så ser du ju vad det är. Mest sannolikt är det det iallafall.
Bassam
Hej
Om de smakar och luktar samma oregano , det betyder att de är oregano,
H : Bassam
officinalis
Bergmyntan är en aning lik, men jag tror det du hittar är oregano också.
jo_1
Så här ser de ut. Den "stora" oreganon är uppe till höger. Vad tror ni?
Om jag vill att de ska kunna flyttas nästa år, vad är bäst att göra, ta de små och plantera om dem på annan plats "så länge", eller låta dem vara kvar och flytta dem nästa år?
Om jag flyttar dem nu, funkar det att flytta till en stor låda (40x40x40), eller blir det dumt iom frost osv?
Bassam
Hej
Det är inte bra att flyttar små växter till stora krukor.

H : Bassam
Eva 33c
CITAT (jo_1 @ 07-09-2009, 20:03) *
Så här ser de ut. Den "stora" oreganon är uppe till höger. Vad tror ni?
Om jag vill att de ska kunna flyttas nästa år, vad är bäst att göra, ta de små och plantera om dem på annan plats "så länge", eller låta dem vara kvar och flytta dem nästa år?
Om jag flyttar dem nu, funkar det att flytta till en stor låda (40x40x40), eller blir det dumt iom frost osv?

De kan gott stå där de står till i vår. Om det inte är något problem för dig att ha dem där de är nu, så kan du vänta med flytten. Annars är det helt möjligt att flytta dem nu också, men det är inget måste. Ibland är det en fördel för en själv, eftersom våren gärna blir lite hektisk. Om du med "låda" menar något som inte har kontakt med marken så är det ett klart sämre alternativ för övervintring. Om din låda mer är som en upphöjd odlingsbädd så är det OK. Om du bestämmer dig för att flytta dem så gör det så fort som möjligt så de hinner rota sig på sin nya växtplats. Blir det för sent kan du lika gärna vänta till våren. Jag flyttar fortfarande en del växter i september och det brukar funka bra.
Oregano är en tuffing, jag sår den aldrig numera den dyker upp lite här och där i allafall och passar nästan alltid in.
jo_1
Vilka bra svar! Tack så mycket! Jag menade låda utan markkontakt, så då får de vara kvar till i vår! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon