Full version: klippa
elsemarie
jag undrar om jag ska klippa ner alla sorts perenner nu på hösten?
Aqvakul
Det är bättre att vänta till våren.
Berith
Beror inte det lite på var man bor tex? Om växterna har annat skydd för vintern?

Jag klipper inte ner, trots att det ser så skräpigt ut, men jag inbillar mej att "skräpet" gör nytta om det blir en snöfattig kall vinter. g.gif
Bassam
Hej
Det är bättre att du ska inte klippa de nu , på grund att de skyddar växter mot kyla och frost.
H : Bassam
pejori
Väntar också till våren men klipper bort det värsta riset och överblommade rosor. tummenupp.gif
Aqvakul
Det är också viktigt att man inte städar för tidigt på våren. Det är då skyddet behövs som bäst.
Inga från Närke
Jag brukar alltid klippa på hösten för att slippa en massa fröplantor i rabatterna. Sedan skakar jag av det jag klippt i skottkärran så frön m.m. samlas där och sedan lägger jag tillbaka det jag klippt av på rabatten igen som skydd. Resten kör jag ut i skogen.
Det har jag gjort i alla år och det har fungerat för mig, inget som har dött mer än p.g.a. ålder.
HelenJ
CITAT (elsemarie @ 06-09-2009, 10:04) *
jag undrar om jag ska klippa ner alla sorts perenner nu på hösten?

Jag vet inte om du räknar gräs som perenner, men de är iaf totalförbjudet att klippa ner på hösten. Detta för att vatten då tränger ner i rören och spränger sönder växten inifrån. Klipp ner gräsen när de börjar visar grönt på våren och risken för minusgrader är över (och ta då perennerna samtidigt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon