EKLO
Som tur var hann jag skörda all kål och broccoli och blomkål innan kålfjärilarna började sikta in sig på min trädgård. Men nu har de varit här i full styrka tydligen, och den blomsterkrasse jag har stående lite överallt i grönsakssängarna är fullkomligt invaderad av kållarver. Jag odlar vid sommarstugan, så jag är inte här hela tiden - men ska jag göra nåt? Eller ska jag bara låta dem knapra i sig all krasse och hoppas att jag ändå inte skapar en formlig kålfjärilsfarm på min gård?

För att tala tydligare: Om jag skiter i kållarverna och låter dem hållas, kan jag då räkna med att få ännu värre invasion nästa år? Och i så fall: Vad ska hjag göra med dem - de är alldeles för många för att gå och handplocka.
Bassam
Hej
Du kan spreja de på blandning ( vatten + grönsåpa + T sprit ) ,

Obs gör det flera gångar .
H :Bassam
smuleborg
Också vi har en invasion av kållarver på krassen. Vi odlar krasse i en mycket gammal skottkärra, den står på berget i den "vilda" delen. Ärligt talat såg vi "angreppet" först när plantorna var översållade (det har i princip inte behövts att vattna denna säsong), och lät bli att göra någonting. Detta torde öka mängden av kålfjärilar. Dess livscykel o.s.v. kan jag ingenting om. Det kan andra här på forumet.

Jag tror att det förekommer att odlare använder just krasse i trädgårdsland för att s.a.s. locka kålfjärilen dit...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon