pysslingen
Vi hade en naturlig grop i trädgården. Dottern är så intresserad av djur så vi gjorde en liten damm med en pump i. Sedan gjöt vi betongblad men fick för mkt brtong vid skaftet. Då kom dottern på att leda vattnet genom hålet ner i dammen. Blev kanonfint. Nu får vi nog utöka dammen nästa sommar. Någon som vet om man kan ta in fiskarna i ett akvarium i vinter. tummenupp.gif
pysslingen
[attachment=41658:DSC00065.JPG] Nu hoppas jag bilden kommer med.
Maggan H
Fint blad och en bra idé med vattenfallet. Ev fiskar måste tas in till vintern om dammen är grundare än 1.20 ca. Vad har du för fisk?
polecat
Men vad fiffigt med betongbladet den ide´n tjuvar jag till nästa sommar....... biggrin.gif
MariaS
Är dammen grundare än 80cm behöver de tas in. ( Djupet gäller upp till zon3) Bor du i högre zon, bör djupet ökas med 20cm/zon.
Klarar din dammen djupet, bör du ha ngt som kan hålla ett öppet hål i isen till vintern. Sumpgas kommer bildas och den måste komma ut. (Gäller inte dammar på mer än 100m3) Kan du dessutom tillföra lite syre i form av mindre pump eller syretabletter, är det ett plus.
Ska fiskarna vara kvar i dammen, slutar du mata, när vattentemperaturen understiger +10 grader.

Matning under den temperaturen göder dammen, samt att fiskarna kan ändå inte tillgodogöra sig ngn mat i de temperaturerna.
kina3
Snyggt !
Ezereht
Du borde kunna ha dom i ett stort akvarium, dom är ju så på djuraffären. Men inget pyttelitet..
Monarda
Vi har guldfiskar som vi brukar ta in för vinterförvaring i början på november och så åker dom ut igen i maj någon gång. Det har fungerat jättebra i flera år och dom har blivit rätt stora. Yngel har dom också fått men dom har vi för sig eftersom dom annars hamnar på föräldrarnas matsedel.

[attachment=41940:P5020982.jpg]
MetaN
Den idéen skall jag låna till nästa sommar. Är så less på "fontänen" men behöver syresätta vattnet med lite "skvalp" eftersom vi har fiskar där. Hoppas rabarbern kommer tidigt....... längtar redan efter att få gjuta men frosten har tagit alla säsongens blad. Vi har 3 guldfiskar som i vinter skall få bo i en 70 liters plastback med ett litet filter i för rening och lite syretillförsel och en lerkruka som grotta och kanske någon akvarieväxt (fast de äter väl upp dem rätt snabbt). De får vara ute så länge som möjligt för de har det nog "roligare" i dammen än i backen men den kommer garanterat bottenfrysa så då är det ju inte så kul längre.
skogstroll
CITAT (pysslingen @ 06-09-2009, 12:01) *
[attachment=41658:DSC00065.JPG] Nu hoppas jag bilden kommer med.

himla snyggt!!! jag har ett fast det blev lite för tjockt...
Peztis
Jag har också tänkt använda mig av rabarberblad men jag tänkte sätta tre-fyra stycken så det blir ett litet vattenfall emellan bladen. Det borde bli himla bra!
lavendelgården
Ja, man är ju orolig att fiskarna ska frysa ihjäl, när de äntligen vuxit på sig lite.Själv tar jag aldrig in fiskarna på vintern. Jag lägger i en syrepump och täcker en del av dammen med bubbelplast. Det viktigaste är nog att sumpgaserna kan ventileras bort, så man får se till att det alltid är hål i isen någonstans. Någongång har jag fått is i slangen till syrepumpen, som ju håller hålet i isen öppet. Då häller jag på en hink varmvatten, så det blir hål igen och syrepumpen kommer igång. Vattendjupet är ca 60 cm. Har även haft övervintrande fiskar i en tre dm djup damm. frigolitlåda över och petflaska utan botten nedstuckeni vattnet under frigolitlådan(för att vädra bort sumpgaserna). Fiskarna grävde ner sig i näckrosleran! Lägsta temp har varit - 19.
Så jag vet inte jag - var tvungen ta in fiskarna förra vintern, då dammen läckte och hägrarna kom på att här fanns det mat!!!! Då fick man verkligen ha koll - vattnet blev ganska skitigt och om det blev för varmt måste dom ju få mat.
Så man måste kanske inte ta in dom.....
Åsa www.lavendalgarden.nu
kina3
Tack för påminnelsen. Tro jag ska ta en petflaska, snöre och tyngd för att få flaskan att ligga rätt. Eller kasnke det räcker med att fylla den delvis med vatten?
I fjol borrade jag i isen och det var JOBBIGT.
Lyckades dessutom inte suga ut ngt vatten. (ville ha en luftficka under isen)
Gick bra i allafall. Allt överlevde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon