Full version: Hjälp!
Negar
När jag var på kreta i sommar upptäckte jag denna underbara doftande buske "Jasminum polyanthum" som växte vilt lite här o var, innan jag åkte hem knippsade jag av 2 mindre grenar varav den största är ca 20cm hög, sedan dess har de stått i ett glas vatten vid fönstret här hemma i snart 1 vecka och än så länge överlevt, den har knoppar vilka ännu inte har blommat och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att kunna få rötter på den o plantera i kruka eller trädgård..
Jag tror inte att den kommer ge rötter av sig själv som vissa andra sticklingar...är det ngn som kan hjälpa mig med hur jag kan skära den för att kunna få den att växa rötter och sdan plantera i kruka?
Jag är rädd att knopparna kommer dö torka och falla av så småningom, ska jag snitta den gen o ställa i vatten eller plantera i kruka?Hur gör jag?

Jag är jättetacksam för svar, jag är nybörjare på detta OCH HAR KÖRT FAST..:s /Mvh Negar
Jasminum polyanthum

Jasminum polyanthum

Inga från Närke
Hej
Google på namnet så får du upp mycket om denna växt. Blir nog inte rötter bara i vatten utan du kanske kan prova med att sätta den i jord i kanten på en kruka och en plastpåse över. Ta bara en liten bit och ha resten kvar i vattnet.
Åsa, mälardalen zon 2
+man ska aldrig låta sticklingar bilda knoppar & blomma då går all kraft som finns i växten till blommorna och lite blir kvar till att bilda rötter så bort, bort med knopparna och hoppas den har kraft kvar att bilda rötter.

Vippjasminen är annars en ganska vanlig krukväxt här i sverige (den är inte härdig) och brukar säljas under vissa delar av året både i blomsteraffärer och matbutiker.
Alexander-VG-zon3
den brukar finnas att köpa i dec-april.
Negar
Åh, tack så hemskt mycket..jag ska prova med att sätta en bit i kruka så får vi se, sen undrar jag...ska jag plocka bort knopparna alltså?
/Mvh Negar
Åsa, mälardalen zon 2
Japp alla blomknoppar ska tas bort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon