Full version: Jultulpanlökar
Rosmarin
Jag vill göra blomsterarrangemang i krukor till jul. Tanken är att de ska vara blommande och vackra under advent och julperioden. Bl.a tänker jag mig små söta röda jultulpaner wub.gif .

Skulle bli väldigt glad om någon vet var man kan köpa lökar, helst inte för dyra eftersom jag kommer att behöva ganska många. Vad har ni för erfarenheter av detta? Hur gör man bäst? När planterar man?

Jag tänkte plantera lökarna i sandblandad jord, ställa dem ganska svalt och göra detta ganska snart. Vad tror ni om det? confused.gif
Rosmarin
Men Hallå!!! Är det verkligen ingen som har några tips om var man kan hitta billiga tulpanlökar? help.gif

Dilara
För att tulpanen överhuvudtaget ska kunna blomma behöver den en köldperiod. Du kan plantera lökar i kruka och sedan stoppa i kylen under en lång tid. Du skulle i för sig kunna börja plantera dem nu, så att de hinner få sin köldperiod och sedan tas fram och drivas upp och gå i blom. Problemet är dock att man inte kan vara säker på när blomningen inträffar. Enklare är att köpa färdigdrivna tulpaner i krukor till jul. Det kan även vara billigare så, de brukar inte vara speciellt dyra.
Rosmarin
Tack Dilara för ditt svar!

Säkert är det enklare att göra som du skriver. Nu är det dock så att jag är keramiker och tänkte mig detta som en trevlig idé till julmarknader och andra försäljningar inför jul. Dreja krukor och sälja dem med en blomma i. Och då blir det för dyrt att köpa färdigdrivna lökar. Jag bor ju i Frankrike och jultulpaner har jag aldrig sett här. Det skulle bli något nytt med andra ord.

Hm... jag får väl plantera något annat, pärlhyacinter kanske, eller krokus... sådana lökar hittar man även här så här års i mängder.
Dilara
CITAT (Rosmarin @ 09-09-2009, 10:11) *
Tack Dilara för ditt svar!

Säkert är det enklare att göra som du skriver. Nu är det dock så att jag är keramiker och tänkte mig detta som en trevlig idé till julmarknader och andra försäljningar inför jul. Dreja krukor och sälja dem med en blomma i. Och då blir det för dyrt att köpa färdigdrivna lökar. Jag bor ju i Frankrike och jultulpaner har jag aldrig sett här. Det skulle bli något nytt med andra ord.

Hm... jag får väl plantera något annat, pärlhyacinter kanske, eller krokus... sådana lökar hittar man även här så här års i mängder.

Ja då blir det lite svårt. Men du kan ju alltid pröva i alla fall. Blommar de tidigare eller senare än julen så blir folk säkert glada ändå av lite tulpaner =)
Här kan du läsa lite om du vill pröva på ändå! Lökar - att driva inomhus
Rosmarin
Tack än en gång för svar Dilara! thanks.gif
Blomsterlandets sida hade jag redan hittat men du har helt rätt i att den är bra. tummenupp.gif

Jag har köpt lite olika lökar nu, och så får vi väl se om det blir blommor till jul eller inte. Tulpaner av en sort som jag tror heter "Rödluvan" i Sverige, blå Pärlhyacinter och vita Krokus. Jag vet ju att de behöver en kylperiod för att gro och undrar om någon kan tala om för mig om de måste planteras innan denna eller om jag helt enkelt kan lägga in lökarna som de är i kylen och ta ut dem för plantering i slutet av november t.ex ??? help.gif (Just nu har jag lagt dem i kylen som de är eftersom detta tar mindre plats, men kommer det att fungera ? unsure.gif )

Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter! thanks.gif
Lady Hamilton
Jag röstar på, kylen nu plantering sen men............ g.gif slutet på November.........där känner jag en viss tveksamhet om de verkligen hinner.........tror nog på en något längre groning/uppväxttid. Det skall till rötter och växas nedåt sweatingbullets.gif innan tillväxten börjar uppåt så gissar på att de behöver längre groningstid
Rosmarin
Du har säkert rätt i detta. Hur lång kylperiod tror du krävs och hur lång groningstid?
Lady Hamilton
Hittade detta på nätet

<H2 class="abS25 abFactBoxHeadlineBold">
CITAT
<H2 class="abS25 abFactBoxHeadlineBold">Njut av tulpaner – mitt i vintern</H2>
  • Vill du njuta av tulpaner nu i vinter?
  • Ta en vid kruka med hål i botten, grunda med leca&shy;kulor och fyll till hälften med planteringsjord. Lökarna ska nästan nudda varandra.
  • Täck lökspetsarna med jord. Gräv ner krukan i en rabatt i skyddat läge, till exempel vid husgrunden. Skotta över jord och löv.
  • Låt stå 3–4 månader.
  • Ett par veckor innan du vill ha blommande tulpaner inom&shy;hus tar du in krukan. Ställ den i ett svalt rum. Vattna då och då.
  • Snart växer knoppen fram.

Så kanske det blir bra som du skrev då, men lägg till någon vecka eftersom dina lökar inte har hunnit rota sig som dessa i artikeln kanske hunnit göra

Länk till sidan som jag läste på
</H2>
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 13-09-2009, 16:15) *
Hittade detta på nätet

<H2 class="abS25 abFactBoxHeadlineBold">
Så kanske det blir bra som du skrev då, men lägg till någon vecka eftersom dina lökar inte har hunnit rota sig som dessa i artikeln kanske hunnit göra

Länk till sidan som jag läste på
</H2>

Tack!!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon