Full version: Dahlia.
Rinkaby
Jag har en Dahlia med okänt namn. Blomstängeln är cirka 1 meter hög och blomman cirka 12 centimeter i diameter.
Kan någon upplysa om namnet?

[attachment=41667:Dahlia__1_A.png]
Grå
Jag kan inte namnet på din tyvärr, jag är helkass på dahlior. Men jag hakar på tråden och frågar om en jag fick av mamma i våras. Någon som vet vad den heter? ... och så undrar jag när det är dags att gräva upp dem i zon 5?

[attachment=41670:Dahlia.JPG]
Dilara
CITAT (Rinkaby @ 06-09-2009, 16:07) *
Jag har en Dahlia med okänt namn. Blomstängeln är cirka 1 meter hög och blomman cirka 12 centimeter i diameter.

'Mary Eveline' kan det kanske vara?
Eva 33c
Namn kan jag inte. Men jag bor också i zon 5 och brukar gräva upp mina dahlior när frosten tagit det ovanjordiska, så det kan bli liteolika år från år.
Grå
CITAT (Eva 33c @ 06-09-2009, 19:27) *
Namn kan jag inte. Men jag bor också i zon 5 och brukar gräva upp mina dahlior när frosten tagit det ovanjordiska, så det kan bli liteolika år från år.

Ok, jag var osäker på om man kunde vänta så länge, men dåså. Tack för svar!
Wilmer
Jag har stått med ficklampa och i panik grävt upp dahiorna med frusen skorpa på jorden och snöglopp, det gick alldeles utmärkt. Värre är det om man har tex. blöt lerjord, står de för länge odränerat så riskerar du att knölarna är ruttna när du sedan väl gräver upp dem. Det är väldigt surt kan jag säga, för det behöver inte synas på plantan som ser fin ut och blommar ranting.gif
Skruttis
CITAT (Rinkaby @ 06-09-2009, 16:07) *

I Göteborgs botaniska trädgård finns det en halskråsdahlia (Dahlia x pinnata) som heter "Night Butterfly".
Vet inte om det är samma, men den är i a f väldigt lik din.
Rinkaby
Tack för förslagen. Något att söka vidare på.
Rinkaby.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon