LaPaloma
06-09-2009, 15:21
Jag har en varmkompost "Gröna Johanna" som jag är mycket nöjd med och den har fungerat bra i många år.
I år har det dykt upp mängder med daggmaskar i komposten och då menar jag mängder i massor. Mask har ju funnits där förut också men hur kan det komma sig att det har blivit denna invasion?
Är det någon som har någon idé om detta?
Åsa, mälardalen zon 2
06-09-2009, 15:47
Mycket mat och lagom temperatur troligtvis, maskar gillar ju inte när det är för varmt så ofta finns det inte så mycket mask i komposten på sommaren ifall komposten står i soligt läge, nu har ju temperaturen sjunkigt något ute och temperaturen i komposten kanske även har sjunkigt några grader.
LaPaloma
06-09-2009, 15:58
Ja, det kan ju vara en tänkbar orsak. Jag känner ju att komposten inte är lika varm nu - tidigare har det riktigt rykt inuti den!
GudrunS
06-09-2009, 17:38
Är det verkligen daggmaskar? Om de är ganska små, vinröda och "hopsnurrade" i nystan så är det troligen kompostmask. Som namnet säger bor och jobbar de i komposter där det finns mycket mat. De flesta finns i det översta skiktet. Längre ner har det blivit jord och där finns inga maskar. Det är alltså ett bra tecken att det finns mycket kompostmaskar.
LaPaloma
06-09-2009, 18:48
Japp, det är daggmaskar. Ska kika i komposten om jag hittar de maskar som du också nämner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.