Full version: Gröngödslings växt
albin helgesson
Jag har ett trädgårds land ca 100 kvadratmeter .
Jag har funderat på om jag skulle odla något gröngödslings växt exempel blodklöver,
fodervicker, honugs ört , lupin, rajgräs och så vidare . för att inte näringen skall försvina.
jag odlar på en sandig jord. men dock tror jag det är lite sent nu?
albin

Nauti
Om du vill ha kvar näringen så att den inte försvinner är det fånggrödor du är ute efter.

Ifall det är för sent eller inte beror nog på vilken växt du väljer och vilken växtzon du bor i. Men det börjar nog bli litet för sent att så nu.
albin helgesson
Okej .jag odlar i ett stort växthus. växtzon 1.
jag har hört talas om odlare som odlar Yellow mustard, Winter rye
något bekant?
Åsa, mälardalen zon 2
Yellow mustard = vitsenap vars frön används till att göra vanlig gul senap

Winter rye = vinterråg

Lite väl ogräsaktiga växter tycker jag för att man ska vilja använda dem i växthus + i växthus försvinner ju inte näringen på samma sätt som ute i det fria där näringen lakas ur av nederbörden..
albin helgesson
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-09-2009, 17:15) *
Yellow mustard = vitsenap vars frön används till att göra vanlig gul senap

Winter rye = vinterråg

Lite väl ogräsaktiga växter tycker jag för att man ska vilja använda dem i växthus + i växthus försvinner ju inte näringen på samma sätt som ute i det fria där näringen lakas ur av nederbörden..

Ok. Har vitsenap några fördelar? är det försent nu? tillför den någon näring?
officinalis
Vitsenap får ett djupt rotsystem och ackumulerar kväve bra.
Ogräsaktigt beror lite på skötseln. Vanligen slår man ju växterna innan de går i frö.
albin helgesson
Vad kan man få tag i dessa frön? smile.gif
MariaS
VArför tar du inte och odlar lite sockerärtor i vår. De blir klara fort och tillför jorden kväve och klarar växthuslivet skapligt, för att vara fånggröda.
officinalis
CITAT (albin helgesson @ 07-09-2009, 21:11) *
Vad kan man få tag i dessa frön? smile.gif

Olssons frö, Impecta mfl.
Nauti
Finns gröngödslingsmixar att köpa. Jag har kollat på internet men det är utsålt där jag letat. Annars går det säkert att få tag på butik, men jag vet inte var. Där kanske någon annan har ett tips på butiker och butikskedjor?
MariaS
CITAT (Nauti @ 08-09-2009, 09:02) *
Finns gröngödslingsmixar att köpa. Jag har kollat på internet men det är utsålt där jag letat. Annars går det säkert att få tag på butik, men jag vet inte var. Där kanske någon annan har ett tips på butiker och butikskedjor?

De flesta vanliga trädgårdsbutiker, har skickat tillbaka sina fröer nu. Nya fröer kommer inte förrän i januari till handeln igen.
officinalis
CITAT (Nauti @ 08-09-2009, 09:02) *

Olssons Frö har i sitt sortiment, men jag vet inte ifall de har något inne just nu, men det skulle jag nog tro att de har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon