Full version: Balsaminpoppel
Paeonia Lactiflora
Hej,

Först vill jag bara försäkra mig om att balsaminpoppel och balsampoppel är samma sak confused.gif Jag kände bara till balsaminpoppel när jag började googla nyss, fick nästan inga träffar på det med en del på balsampoppel.

Hur som helst, jag fick ett litet skott av en sån här poppel förra året och den har redan vuxit så mycket att jag börjar misstänka att platsen jag valde inte var helt rätt rolleyes.gif. Nu har jag två alternativ, beskära eller flytta trädet utanför tomtgränsen (skog). Hoppas att någon kan tipsa mig!

Trädets mormor rolleyes.gif bor i London, det känns lite roligt och jag vill därför helst behålla det.

/Helen
Huggorm
Balsampoppel är det vanliga namnet. Det är ju ett träd som blir väldigt stort, över tjugo meter högt. Eventuellt kan du hålla det litet med beskärning, men det gäller att börja nu medan trädet är litet i såna fall. Men räkna med att beskära varje år då, popplar är ju väldigt starkväxande träd. Det bästa är ändå att flytta det till en plats där det kan få växa som det vill
KURT
Men det blir ju inte så omfångsrikt! Balsampoppeln har ju en underbar doft, men vill man ha en stramare smal form på kronan, så kan pelarasp vara alternativ, men den blir ju också hög med tiden.
Paeonia Lactiflora
Tack för svar smile.gif! Jag får fundera på om jag kan tänka mig att beskära varje år, men just nu känns en flytt som bästa lösningen.
Aqvakul
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 06-09-2009, 21:02) *
Tack för svar smile.gif! Jag får fundera på om jag kan tänka mig att beskära varje år, men just nu känns en flytt som bästa lösningen.

Låter som en bra lösning - du får ett mycket vackrare träd om du avstår från beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon