Full version: Bekämpa ullöss
aqualis
Hej

Jag har fått ullöss på en panta som jag inte vill behandla med provado spray just nu.
Tänker försöka med att ställa ner plantan i en tät tunna och göra slut på syret genom att sätta ner ett brinnande värmeljus.

Ljuset kommer att slockna innan allt syre är förbrukat och halten koldioxid blir kanske 10%.
Finns det någon som provat och kan ge besked om resultat?

Har en god vän som använder torris och det fungerar bra enligt honom. Har lite svårt att skaffa fram torris i rappet så om ett värmeljus i en tät behållare fungerar så är det ju bekvämare.

Med vänlig hälsning
MariaS
Påverkar nog inte bommulslusen så värst mycket. Bomullslöss är svårbekämpade. Den mest miljövänliga giftfria lösning jag lyckats med, är att mekaniskt plocka bort alla jag ser och därefter spraya med såpa lösning. De nya lössen verkar ha svårt att fästa på all såpa. Självklart måste även jorden bytas, då ohyran mycke väl kan finnas där med.
GoSatta
som jag precis svarade i en annan tråd så har jag bekämpat just ullöss med provadopinnar upplösta i vatten och vattnat med det tills dom är borta. hade dom på kaktusar och det fungerade finfint
evaisa
Är ullöss och bomullslöss samma sak?

Jag har för mej att de båda nämns på giftburkarna, och då borde det vara två olika sorter. Finns det någon som vet?

Eva,
skadedjursnovis
MariaS
Är ingen expert heller, men ja, det finns bägge sorter och de behandlas och utrotas lika.
Bassam
Hej
De är bada suga växter blod så de bekämpa på samma sätt men ullöss har mera skydd så han är mera svårare
H : Bassam

Hej
Kan man bekämpa de på att spreja dom på ( vatten + olja ).
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 07-09-2009, 09:16) *
Är ingen expert heller, men ja, det finns bägge sorter och de behandlas och utrotas lika.

bomullslöss och ulllöss är samma sak, det är namn på en grupp insekter.
evaisa
Djuren (insekterna) är ju tillräckligt besvärliga som de är. Måste dom verkligen ha två namn?

Är något av namnen mer korrekt?

Eva
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 07-09-2009, 18:42) *
Djuren (insekterna) är ju tillräckligt besvärliga som de är. Måste dom verkligen ha två namn?

Är något av namnen mer korrekt?

Eva

jag ''tror'' ulllös är det korrekta.
evaisa
Det som jag tror är ullöss verkar sitta på rötterna, se syns knappt om jag tar upp plantan. Finns det några tidiga kännetecken?

Nu vet jag inte ens om bekämpningen har lyckats.
RitRat
Jag lyckades bli av med ullöss på min gamla Hoya för några år sedan genom att ställa ut den ett par-tre dygn i kallt höstväder. Det var i september, och tempen sjönk till ca 10-12 grader på nätterna. Detta gjorde susen, lössen dog.
Här hittade jag en bild på ullöss:
http://www.entocare.nl/nl/foto%27s/images/...occus_citri.jpg
De som jag hade, satt på bladen, helst i de trånga vecken, och gav ifrån sig en klibbig vätska.
MariaS
Helt rätt, det är kylan som knäcker ullössen, så en vanlig dusch i kallt vatten funkar långt också. Tyvärr tål inte alla växter kyla bara, så man bör tänka sig för vilka växter man kylbehandlar.
Alexander-VG-zon3
att enbart duscha växterna ger sällan långvarig effekt. ohyran kommer tillbaka och detta gäller alla. dock det hjälper tillfället.
MariaS
CITAT (flaxss @ 11-09-2009, 22:19) *
att enbart duscha växterna ger sällan långvarig effekt. ohyran kommer tillbaka och detta gäller alla. dock det hjälper tillfället.

...vilket jag redan påpekat tidigare i tråden. Ohyra är en symptom på att växten inte mår bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (RitRat @ 11-09-2009, 20:37) *
Jag lyckades bli av med ullöss på min gamla Hoya för några år sedan genom att ställa ut den ett par-tre dygn i kallt höstväder. Det var i september, och tempen sjönk till ca 10-12 grader på nätterna. Detta gjorde susen, lössen dog.
Här hittade jag en bild på ullöss:
http://www.entocare.nl/nl/foto%27s/images/...occus_citri.jpg
De som jag hade, satt på bladen, helst i de trånga vecken, och gav ifrån sig en klibbig vätska.

det kan också va naturliga fiender som åt upp dom. eller parasiterade på dom.

ett annat alt kan vara att dom blev chokade på kylan och dog av det. men annars kan ju även dom hantera kyligt väder om dom vänjs vid det. sedan vet jag inte hur just ulllöss gör med sin livscykel om dom vuxna djuren övervintrar eller om det är dom unga.

CITAT (MariaS @ 11-09-2009, 22:22) *
...vilket jag redan påpekat tidigare i tråden. Ohyra är en symptom på att växten inte mår bra.

hade/har inte läst detta i denna tråd, men du sa att en dusch räcker långt och att kylan knäcker dom (kall duschs). men många löss kryper tillbaka ca 15-30min efter man duschat växten. därför skrev jag till det jag skrev.

som sagt man bör ändra så att växten mår så bra som möjligt, då kan växten hantera lössen bättre.

ska tilläggas att ulllöss även finns på krukor, jorden, fönster, redskap m.m.
evaisa

FY FASEN!
Alexander-VG-zon3
CITAT (evaisa @ 11-09-2009, 22:41) *

FY FASEN!

japp inte dom vuxna alltså dom sitter stilla eller rör sig sakta på växterna, men dom andra söker sig vidare till nya växter och kan kryllar runt lite här och där. och ofta är dom små så dom syns inte så väl. har för mig att ullöss har väldigt små larver och ungdjur.
evaisa
Ojsan?!

jag trodde att det var gamlingarna som spred sej.......

Det är illa med kunskapen om odjuren.
Mia_pling
Hur länge kan de överleva utan ngn växt att livnära sig på? Jag har drabbats av dessa odjur o jag funderar på om jag ska slänga alla blommor och låta lgh stå tom några veckor. Borde väl räcka att diska krukorna och skura fönster o fönsterkarmar? verkar segt me div bekämpningsmetoder?? Känns ju extra tråkigt nu inför jul att inte kunna köpa några blommor...
Jag har en hink som jag brukar doppa alla orkideer i när jag vattnar dom, sprids på sådant sätt antar jag ?
Men de kan väl åtminstone inte flyga? att isolera alla sjuka blommor i ett fönster kanske oxå är ett alt???
Mvh Mia ranting.gif ranting.gif crying.gif
Bengalow
Anita har en stor benjaminfikus - cirka 35 år, ca 2,5 meter hög, och de senaste 10 åren har den varit en obotlig källa till irritation. Hon har gått med handduk och torkat av bladen och i förgreningarna. Där var massor med ull/bomullslöss. Jag läste om provadopinnar här i odla.nu, så när vi såg sådana på obs! så köpte vi ett paket, och slängde ner i vattnet. Den står i en stor självvattande kruka. Jösses på 2-3 veckor så var varenda lus borta!! Mirakel?? Ja, jag är benägen att tro det... Det har inte synts någonting på över ett halvt år!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon