Fny
Weeee, jag har skaffat en riktig termometer som kan ge info om högsta och lägsta temperatur både ute och inne, så nu kan jag äntligen se hur kallt det är ute på nätterna! 000.gif Och jag kan meddela att det det gick ner till 11 grader inatt, varmare än jag hade trott!

Så på tal om sådant... ska änglatrumpeter tas in direkt när det är risk för frost eller klarar dom någon enstaka natt av frost? Och ska man på med täckbark och ev fiberduk på rosor redan vid första frosten eller kan man vänta lite längre? (närmare bestämt H.C. Andersen, Rosarium Uetersen, Red fairy och Astrid Lindgren)
Alexander-VG-zon3
änglatrumpeten tål inte frost alls, redan vid första frostnatt blir gröna skott och blad mjuka MEN den tål nedfrysning. dom förvedade delarna tål första frosten och sedan (om den inte ruttnar på vintern) så skjuter den nya skott.

dock skulle jag rekommendera att ta in änglatrumpet INNAN det blir frost. alt täcka den så att den kan vara ute lite längre.

Rosorna täcker du när det frusit lite. du ska inte täcka dom innan vintern kommit.
diva&hero
Hur ska jag göra när jag tar in änglatrumpeten för vinterförvaring? Ska den klippas nåt & hur isf, temperatur( ju varmare desto ljusare ska den stå?), alla tips tas emot tacksamt.
Ska jag täcka rosorna under vintern? New Dawn, klätterros, planterad i år..
Alexander-VG-zon3
du klipper så lite som möjligt på änglatrumpeter, ja är det över +10c är det bra med extra ljus. änglatrumpeter kan övervintra i en vid temperatur skala ca +5c +20c.
lavendelgården
På den tiden när jag släpade krukor in o ut - klippte jag ner mina Änglatrumpeter med minst en tredjedel - annars fick dom inte plats. Ville bara tala om att det fungerade bra.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 07-09-2009, 21:11) *
På den tiden när jag släpade krukor in o ut - klippte jag ner mina Änglatrumpeter med minst en tredjedel - annars fick dom inte plats. Ville bara tala om att det fungerade bra.
Åsa www.lavendelgarden.nu

sedan beror det på var du klipper, klipper du ovanför en Y-delning så kvittar det då får du blommor som vanligt. klipper du veck alla Y-delningar så får du blomning senare på året (beroende hur mycket vatten och näring dom får och hur vädret är). klipper man ner dom hårt så är det inte ens säkert att man får blomningen det året.

änglatrumpeter måste bilda en Y-delning innan dom sätter knoppar. för änglatrumptens skull kvittar det om man klipper ner den helt varje höst-vår men gör man det så krävs det mer av oss och av vädret för att få blommor.
blomkronan
Det "bästa" är ju att INTE klippa, då får man blommor mycket tidigare som flaxss säger...
Klipp ändå "hur mycket" du vill inför vinterförvaringen, man kan klippa ner den till roten om man vill wink.gif men det vill man ju inte! men klipp bara så mycket du MÅSTE! det du behöver för att få plats i vinterförvaringen.
Min som var nedklippt ner till roten (experiment 15-20 cm var kvar) blommar NU... första blomman slog ut igår, men den är väldigt klen wink.gif
[attachment=41756:DSC02813.JPG]
[attachment=41757:DSC02814.JPG]

Glömde säga: Att den är klen har förstås mycket med vilken kruka man tar giggle.gif den hade ju kunnat varit finare om den fått större kruka wink.gif
Ålgryte
Ska jag ta sticklingar från trumpeten när jag tar in den för vintern? Eller ska jag vänta till våren?

Blommar den endast ovanför Y-delningen? Eller delar den sig när den har "rätt" ålder för blommning?

Mina trumpeter har Y men inga knoppar... -cry-.gif De skjuter massor med nya skott och ser ut att må väl trots tvestjärtarnas glupska framfart ranting.gif innan jag kryddade med Provado !
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ålgryte @ 08-09-2009, 18:29) *
Ska jag ta sticklingar från trumpeten när jag tar in den för vintern? Eller ska jag vänta till våren?

Blommar den endast ovanför Y-delningen? Eller delar den sig när den har "rätt" ålder för blommning?

Mina trumpeter har Y men inga knoppar... -cry-.gif De skjuter massor med nya skott och ser ut att må väl trots tvestjärtarnas glupska framfart ranting.gif innan jag kryddade med Provado !

du kan ta sticklingar nu dessa rotar sig inne i rumstemp och extraljus, annars gör du det till våren-sommaren.

dom blommar ovanför Y-delningen. men sedan ska den också skapa blomknoppar vilket kan ta tid sig. hinner inte din blomma i år kommer den garanterat göra det nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon