Fny
Funderar på att skaffa en fuchsia... helst en fin rosa-vit eller lila, inte den vanligaste röd-vita varianten. Hur skulle man i så fall vinterförvara en sådan? Såg att det i gävle finns en stor fuchsia som är planterad i marken och som ju alltså måste kunna övervintra ute, men är det helt normalt? Är det en stor risk att försöka sig på det? och sen undrar jag om någon kan tipsa om en bra försäljare av fuchsior?
Lotta22
Här kan man köpa fuchsior till våren
Övervintringen beror på vilken sort men väljer och var man bor.
Lycka till!
octachoron
I Gävle sätter man varje sommar ut många uppstammade fuchsior (Beacon).
Men de tas in i växthus på vintern, de klarar INTE en zon 4 vinter.

Bra övervintring sker i kanske +5 grader, vissa sorter kräver varmare övevintring.
Jag har klarat att övervintra fuchsia i rumstemperatur i vanligt fönster så det kan också gå!
Fny
attans, jag som trodde gävleexemplen var en extra härdig variant... Men nyss när jag spanade runt på nätet hittade jag ett annat exempel på fuchsior som överlevt ute över vintern, i Dalarna!
fuchsia

Dessa plantor ska då ha täckts ordentligt... Tufft!
Alexander-VG-zon3
dom vi har ute är egentligen inte härdiga, utan dom djupplanterar man och täcker. sedan till vintern fryser dom nästan garanterat ner även i zon 1-2 av att dom inte tål vintern. men dom skyddas av jorden och skjuter nya skott från grenar som är djupplanterade. det är bara i bra lägen dom inte fryser ner.

de som tål mest frost klarar säkert zon 4 i ett skyddat och varmt läge och djupplantering i väl dräneradjord och ev täckning.

annars så tas dom in innan frosten och övervintras antigen svalt (ca 0c +10c) och mörkt eller i rumstemp och extra ljus, bägge har funkat och funkar hos mig. jag har ju mina ute så länge jag kan och därmed får dom vintervila ute och sedan funkar det jätte bra att ha dom i rumstemp men extraljus är ett stort plus.

lavendelgården
Jag har fuchsior(fuchsia magellanica) som är härdiga i alla fall upp till zon 5 ( bodde i zon 5 tidigare). Jag har två sorters röda och en rosa. Det lär finnas en vit också, men den har jag inte fått tag på. Jag har aldrig täckt dessa på vintern, men jag vet att de flesta gör så. Nu bor jag i Skåne, men på ganska hög höjd, så jag har ett besvärligt klimat, med mycket barfrost. Trots detta växer mina perenna fuchsior hejdlöst. Å andra sidan hade vi en diskussion om Gunnera i våras - den täcker jag inte heller och trots att den står mycket fuktigt växer den och frodas. -- Även om den kanske skulle varit större om jag täckt den!!!!!!! Jag har varken tid eller lust att dutta med växterna - går det så går det - ska bli spännande att se om min nyinköpta Acnistos australis klarar vintern. Det är alltid lika spännande att prova - ibland går det, ibland dör dom.......
Åsa www.lavendelgarden.nu
blomkronan
Jag har oxå en vinterhärdig... det måste ju gå att ta sticklingar av den nu på hösten...

Fny vill du ha en stickling... jag kan skicka med en med lökarna smile.gif

Rockdala är med på trädgårdsmässan, om du ska dit... kan du passa på och handla då.
Alexander-VG-zon3
dom fryser NER oftast så grenarna tål ju inte vintern. plus som ny planterade är det bra att täcka dom så att dom inte fryser bort dom första vintarna, nyplanterade som jag inte täckte i vinter dog i skåne zon 1-2 lägst -15c, men dom som var äldre klarade vintern utan skydd. läge och jord är viktigt plus djupplantering (plantering som ros) i dom flesta zoner och lägen.
lavendelgården
Fuchsiorna fryser ner som de flesta perenner - absolut. Men de kommer med stormsteg på våren. Härligt, härligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (lavendelgården @ 07-09-2009, 22:41) *
Fuchsiorna fryser ner som de flesta perenner - absolut. Men de kommer med stormsteg på våren. Härligt, härligt.

Fuchsia är en flerårig buske och ingen perenn. hade den varit vinterhärdig i zon 2-5 hade grenarna inte frusit. i England där vintrarna är milda kan den anses som fult vinterhärdig då dom använder den som häckar och där fryser dom inte ner.

perenner vissnar ner innan frosten, fuchsia fryser ner när grenarna inte tål mer.

ja dom växer snabbt upp och blommer sedan på sensommaren.

den som är mest lämpad att på friland är häckfuchsia, frilandsfuchsia - fuchsia magellanica, men också andra fuchsior kan man ha på friland exempel krypfuchsia, dvärgfuchsia - Fuchsia procumbens om man djupplanterar den och täcker.
Paeonia Lactiflora
Intressant tråd! Hade ingen aning om att Fuchsia gick att "övervintra utomhus". Var tvungen att googla lite, och hamnade på den här sajten

http://www2.dicom.se/fuchsias/hardyswe.html

Om jag förstod rätt, så funkar det bäst med magellanica. Är det såna ni har?

Edit: Oops frågan är redan inaktuell smile.gif, hann inte se Flaxss svar innan jag postade
Alexander-VG-zon3
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 07-09-2009, 22:54) *
Intressant tråd! Hade ingen aning om att Fuchsia gick att "övervintra utomhus". Var tvungen att googla lite, och hamnade på den här sajten

http://www2.dicom.se/fuchsias/hardyswe.html

Om jag förstod rätt, så funkar det bäst med magellanica. Är det såna ni har?
Edit: Oops frågan är redan inaktuell smile.gif, hann inte se Flaxss svar innan jag postade

fuchsia magellanica är den som är lättast att övervintra och den tål också vintern bäst.

jag själv har olika både hybrider och fuchsia magellanica.
Paeonia Lactiflora
CITAT (flaxss @ 07-09-2009, 22:58) *
fuchsia magellanica är den som är lättast att övervintra och den tål också vintern bäst.

jag själv har olika både hybrider och fuchsia magellanica.

Hinner dina hybrider blomma länge innan det blir frost? På sajten jag hittade stod det att hon knappt hann få några blommor alls på hybriderna, men det kanske beror på zon också...

Fny, har du kollat in "Annabel"? Det är min favorit. Jag får ont i ögonen av de mest färgstarka fuchsiorna, men Annabel (osäker på stavning) gillar jag, den är ljust rosa & vit, och jättesöt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 07-09-2009, 23:07) *
Hinner dina hybrider blomma länge innan det blir frost? På sajten jag hittade stod det att hon knappt hann få några blommor alls på hybriderna, men det kanske beror på zon också...

Fny, har du kollat in "Annabel"? Det är min favorit. Jag får ont i ögonen av de mest färgstarka fuchsiorna, men Annabel (osäker på stavning) gillar jag, den är ljust rosa & vit, och jättesöt.

det olika på olika sorter+vädret som spelar in. jag har glömt namnen på dom jag planterat så jag kan inte säga säkert vilken sort det är jag har. men hos mig börjar dom flesta blomma i juli och fortsätter sedan till hösten.

Fny
CITAT

Håller helt med dig, jag har också svårt för de färgstarka varianterna, framförallt de röda! Men en Annabell eller liknande vore ju inte helt fel.... Har du sett cotton candy? Såååå söt!
Alba
Jag har läst att vissa sorter vill ha sol medan en del andra föredrar skuggigt läge. Något att tänka på när du väljer.
ingrids
Men - börjar dina fuchsior inte heller blomma förrän i juli flaxss! Jag trodde jag hade gjort fel ... eller straffades för att bo i zon 5 (eller att kattrumpan som alltsomoftast är placerad mitt i krukan påverkade plantutvecklingen negativt).
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingrids @ 08-09-2009, 10:16) *
Men - börjar dina fuchsior inte heller blomma förrän i juli flaxss! Jag trodde jag hade gjort fel ... eller straffades för att bo i zon 5 (eller att kattrumpan som alltsomoftast är placerad mitt i krukan påverkade plantutvecklingen negativt).

hos mig ja så börjar dom flesta i juli och fortsätter, i aug brukar dom var som finast. en del i mitten av juni och en del i mitten-slutet av aug. varma år kan den börja tidigare och kalla år senare.

så du får njuta av blomningen och det är nog normalt även för dina att blomma i juli.
Paeonia Lactiflora
CITAT (Fny @ 08-09-2009, 08:03) *
Håller helt med dig, jag har också svårt för de färgstarka varianterna, framförallt de röda! Men en Annabell eller liknande vore ju inte helt fel.... Har du sett cotton candy? Såååå söt!

Jättegullig! Det verkar vara som med pelargoner, om man bara söker sig utanför Plantagensortimenten så finns det hur många fina sorter som helst. En sak jag gillar med fuchsia är att de, åtminstone de sorter jag har haft, funkar så bra i norrläge.

/Helen

Pius
Jag har fuschior utomhus, i zon 1, men de fryser ner och börjar om från början nedifrån på sommaren.

Köpte fuschior från Odla i våras och de har växt och blommat. Senare i höst tar jag in dem i växthuset som håller minst +5. Där ska de förhoppningsvis klara vintern. Men jag tror fuschior behöver lite mer vatten än mina pelargoner som också övervintrar där.

Pius
blomkronan
Fuchian vill inte ha så mycket vatten under vintern den är nog som pelargonen... men har den tappat sina blad har den heller inga sugfötter då vill den ha ändå mindre vatten. Det är lättare att vattna ihjäl dom än torka ut dom.
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 08-09-2009, 22:26) *
Fuchian vill inte ha så mycket vatten under vintern den är nog som pelargonen... men har den tappat sina blad har den heller inga sugfötter då vill den ha ändå mindre vatten. Det är lättare att vattna ihjäl dom än torka ut dom.

det beror på hur man övervintrar den, jag råkade torka ihjäl flera i vintras.

övervintras dom kallt och mörkt ska dom inte ha vatten (men någon gång)

övervintras dom lite varmare desto mer vatten ska dom ha. har dom kvar bladen så ska dom också ha mer vatten.
Wilmer
[quote name='blomkronan' date='08-09-2009, 22:26' post='1085009']
[/quote

De som dör här på vintrarna är de som torkar ut, utan undantag. De i små krukor är hopplösa för de torkar ut så fort.
blomkronan
CITAT (Wilmer @ 10-09-2009, 23:46) *
CITAT (blomkronan @ 08-09-2009, 22:26) *

De som dör här på vintrarna är de som torkar ut, utan undantag. De i små krukor är hopplösa för de torkar ut så fort.

Ja har man småkrukor så får man vara mera uppmärksam... man kan ju sätta om dom i lite större krukor om man tycker dom är små... Willabgarden har bra priser på krukor tycker jag, 10 st 2,5 liters för 39:- 10 st 3,5 liters för 49:-. det är bra pris mot vad andra tag... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon