Täppans hönsmamma
[attachment=41700:ASIapple.jpg]

ÄNTLIGEN, har jag hittat ett äpple som jag letat efter mycket länge. Men jag vet inte vad det heter!

Detta äpple är för mig ett bardomsäpple med speciella minnen runt det.
Mormor hade detta äpple i sin trädgård. Jag var som barn mycket fascinerad av det rosa äpplemoset som mormor gjorde. Vi fick även rulltårta med rosa äpplemos.

Kärnorna var så röda att jag och mina kusiner gjorde halsband av dem.

När vi försökt beskriva detta äpple för trädgårdsmästare har vi fått förslag på olika prydnadsäpplen, men som ni ser är det större. Det är ett fast äpple, svagt syrligt. Och är också gott som ett litet ät-äpple.

Nu äntligen hittade vi ett träd! Mitt inne i lilla Kungälv, i slutet av en rad med prydnadsäpplen.
Det bommar på våren med rosa blommor. Och trädet är tom. på "insidan" rödfärgat.
När mormors träd stod ivägen för en ny vattenledning var vi tvugna att hjälpa henne ta ned det.
När det sågades ned var även veden rödfärgad.
Tacksam för hjälp!

Marie
Jan af Lisö
Estniska vinäpplet ?

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=7010
Täppans hönsmamma
Tackar! Vi gör ett försök med det namnet.
Skall faktiskt kolla med Nisses Plantskola i Uddevalla, de brukar vara hjälpsamma med att hitta ovanliga sorter.

Inte trodde jag att det var ett estniskt äpple. Eftesom vi här runt Göteborg har haft en stor invandring av valloner pga. glasbruken, trodde jag att det kanske hade holländsk eller nederländsk härkomst. De har faktiskt bidragit till en del lokala rarititer häromkring. Trädet hade nämligen funnits i mormors trädgård sedan 30-talet och togs ned tidigt 80-tal. Så det var lite tragiskt att ta ned ett fullt friskt träd som var 50år gammalt!

Skulle vara jättekul om man ÄNTLIGEN fick tag i det

Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon