Full version: Vem är muraren
tjohoa
Upptäckte att det bor en liten murare på trappsteget. Boet är ca 15 mm i diameter, höjd ca 5 mm och ingångshålet ca 2 mm.
Någon som vet vad det är djur bor där?

[attachment=41701:murare.jpg]
Gossen Ruda
Trevligt att få sen bobild, det är inte ofta man ser själva boet fast bobyggarna är relativt vanliga men här är det tydligt skilt från underlaget. Det en en lergeting som står för bygget. Kallas även för solitärgetingar för att skilja dom från deras samhällsbyggande kolleger. Familjen kallas för Eumenidae, eller åtminstone kallades. När honan byggt boet fyller hon det med småfjärilslarver, oftast, innan hon lägger ett ägg och murar igen hålet. Larven lever sen av matförrådet och förpuppar sig där och kryper fram nästa år.

Kan tillägga att det finns ca 40 arter i Sverige
KURT
Men även om det är solitära getingar som bygger boet, så skall man alltid vara medveten om att det mycket ofta i själva verket är parasiter eller hyperparasiter som bor där! (frågan var officiellt vad det är djur bor där?).
tjohoa
Tack för svaren.

Jag har googlet på lergetingar. De verkar oftast bostätta sig i hål som de murar igen och inte på det här sättet utanpå en sten. Men det kan säkert vara lergeting. Vi har en del små hål i väggen (gammalt timmer) där tror jag det finns lergetingbon och kanske en och en annan parasit också. (Anticimex har kollat. Hålen är gamla.) Jag har tänkt plugga igen dem och bygga holkar med bamburör åt insekterna istället. Det blir lättare att se om det kommer några nya hål då.
Gossen Ruda
CITAT (tjohoa @ 08-09-2009, 11:03) *
Tack för svaren.

Jag har googlet på lergetingar. De verkar oftast bostätta sig i hål som de murar igen och inte på det här sättet utanpå en sten. Men det kan säkert vara lergeting. Vi har en del små hål i väggen (gammalt timmer) där tror jag det finns lergetingbon och kanske en och en annan parasit också. (Anticimex har kollat. Hålen är gamla.) Jag har tänkt plugga igen dem och bygga holkar med bamburör åt insekterna istället. Det blir lättare att se om det kommer några nya hål då.

Det är lite olika mellan dom olika arterna. Dom mest extrema bygger små krukor år larverna och kallas därför för krukmakargetingar, kolla in boet på länken:Krukmakargeting Inte behöver du plugga hålen, varken getingarna eller andra hålbyggare gör någon skada.
tjohoa
Tack Gossen Ruda för länken. Vilka fina bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon