Full version: Skörda rabarber nu?
jo_1
Jag har glömt av min rabarber (egentligen hela trädgården i år eftersom vi renoverar hus som tokar...). Jag såg dock i helgen att det fanns massvis med rabarber kvar.

Kan jag skörda den nu och göra paj på, eller är det för mycket oxalsyra (?) i den? Jag dränker min paj i vanlijsås, så jag borde neutralisera syran.. wink.gif

Om jag inte skördar den för att äta, ska jag ta bort stjälkarna ändå? Eller mår den bättre av att ha kvar stjälkarna över vintern?
ingrids
Min rabarber fick något konstigt i år som såg ut som röta så jag läste på och tydligen är det så att om man skördar sin rabarber hårt sent på året så ökar man chansen för att den får röta (jag tror att det var röta, men det kan ha varit något annat obra - typiskt nog hittar jag inte referensen nu). Dessutom är stjälkar som stått länge och blivit grova inte särskilt goda, de blir träiga.
Mitt råd är alltså att låta rabarbern vara nu i höst och skörda späda, krispiga stjälkar till våren i stället.
jo_1
CITAT (ingrids @ 07-09-2009, 13:03) *
Min rabarber fick något konstigt i år som såg ut som röta så jag läste på och tydligen är det så att om man skördar sin rabarber hårt sent på året så ökar man chansen för att den får röta (jag tror att det var röta, men det kan ha varit något annat obra - typiskt nog hittar jag inte referensen nu). Dessutom är stjälkar som stått länge och blivit grova inte särskilt goda, de blir träiga.
Mitt råd är alltså att låta rabarbern vara nu i höst och skörda späda, krispiga stjälkar till våren i stället.

Vad bra, då ska jag låta den vara ifred! Tack så mycket för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon