[attachment=41708:_ppeltr_d.jpg][attachment=41707:_pple.jpg]
Vad är det här för äpplen. Fruktköttet är gulaktigt. De är inte riktigt färdiga ännu (7 sept i Stockholms södra skärgård) till skillnad från Katja som börjar bli mogna nu. Obs bilden på trädet är tagen tidigare.
Rigoletto
07-09-2009, 22:45
Hej!
Det brukar anordnas Äpplets dag på lite olika ställen, där man kan få sina äpplen sortbestämda. Jag har för mig att Rosendals Trädgårdar har en äppeldag.
Titta också på den här länken:
http://www.svepom.se/verksamhet_kalendarium.php#aug_decVänliga hälsningar Ann
Jan af Lisö
08-09-2009, 14:24
Det är smått omöjligt att utifrån bilden på ett äpple uppe på trädet bedöma sorten. Likaså bild på trädet är inte hel, de övre delarna saknas.
Normalt visar man också genomskäringsbild samt äpplet uppifrån och underifrån. Man vill se formen på kärnhuset samt färgen på köttet. Ofta med et måttband så man kan se storleken på ett "typiskt" äpple.
Så allt här blir gissningslek. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en Aroma, färgen stämmer någorlunda, formem också samt mognadstid i slutet på september. Liksaå när jag tittar på trädet så tycker jag att sidogrenarna växer rejält vilket är en känd egenskap hos Aroma.
Så jag gissar på Aroma/Amorosa, men det är bara en gissning....
Aqvakul
08-09-2009, 14:32
CITAT (Jan af Lisö @ 08-09-2009, 15:24)

Så jag gissar på Aroma/Amorosa, men det är bara en gissning....
Det hade jag också gissat på. Det är ju en tämligenm allmän sort. Det finns annars säkert minst ett dussin andra sorter med liknande utseende och mognadstid.
Hej!
Jag får återkomma men bättre bilder när vi åker ut till stugan nästa gång om ett par veckor. Jag har reagerat på äpplenas fina form. De är oftast lätt toppformade som äpplet på bilden. Tack för tipsen.
Jan af Lisö
10-09-2009, 14:01
Jag tycker du skall köpa några Aroma/Amorosa äpplen innan du åker till stugan och jämföra där:
- formen (inte storleken då fruktodlarna är bättre på att få fram stora äpplen)
- smaken
- doften
- formen på kärnhuset
- formen på kärnorna
- färgen på äppelköttet
- formen på fodret och foderålan
- formen på skaftet och skafthålan
Är det ett Aroma/Amorosa så är det bara att gratulera, det bästa man kan ha i Sverige.
Tack Jan!
Det var en bra ide. Om jag hittar några Aroma ska köpa och ta med och kolla. Jag har redan letat i fruktdisken på ICA men där fanns inga Aroma. Kanske är det för tidigt än.
Hej!
Nu har jag fixat bättre bilder. Tyvärr behöver jag inte bekymra mig så mycket mer om äpplen i år. Älgarna har varit på besök och ätit upp alla äpplen utom 2. En del grenar strök tyvärr med på köpet. Jag hade bara hunnit plocka en korg.
I affärerna säljs äpplen som är misstänkt lika de här under namnet Katja. Skillande är att äffärens äpplen har mindre rött på skalet och är betydligt menlösare i smaken. Av förra ägaren fick vi veta att ett av våra 2 äppelträd är ett Katja. Det är förmodligen det här trädet och inte det andra som jag tidigare trott. Fick äpplen från det andra trädet bedömda som Lobo av ett par pomologer. Tyvärr hade jag inte några äpplen från det här trädet tillgängliga. Det mystiska är dock att enligt vad jag läst mognar Katja i September och Lobo i oktober. Hos oss verkar det vara tvärtom. Lobo mognar i början av september och Katja om det nu är det vi har i slutet av september.
Jan af Lisö
28-09-2009, 13:43
Det verkar vara en nöt att knäcka, dock:
1. Lobo är ett senhöst/vinteräpple som kan inte mogna i början av september
2. Ute i Skärgården (Jag har min trädgård på Lisö i Stockholms södra skärgård) kan frukt mogna senare än på andra ställen längre bort från sjön. Jag räknar med att min frukt mognar ca 1 vecka senare än i Stockholm. I år ännu en vecka senare pga kall vår.
3. Man kan inte 100% lita på "förra ägaren".
Hos mig mognade Transparente Blanche i början på september i år, så ett äpple som mognar i skärgården i början av september är verkligen ett tidigt äpple.
Kan ock inte utesluta att dina bilder visar en Katja. Så här står det om Katja på livsmedelssveriegs hemsida:
"Katja
Medelstort med rundat kägellik eller äggrund form med tydlig avplattning på undersidan. Det har karaktäristiska biåsar. skalet är tunt, matt med vackert röd färg som täcker hela frukten. Äpplet har vitt fast och ganska saftigt fruktkött med frisk och syrlig smak. Det är ett höstäpple, som har sin bästa användningstid september–slutet av november. "
Tycker att den platta undersida syns väldigt tydligt på dina biler i 1:a inlägget.
Jag tror att mina äppelträd som bor på Muskö (bara ett par mil från Lisö) också är lite senare än äppelträden på fastlandet så jag får nog i frågasätta pomologerna som tittade på mina äpplen i lördags. Enligt alla äppelböcker jag tittat i mognar Lobo i oktober. Jag startar en ny tråd om min andra äppelsort.
Däremot är jag rätt säker nu på att det är Katja som den här tråden handlar om. Äpplen har 5 pyttesmå men väldigt karaktäristiska knölar runt fodret. Man kan skymta dessa knölar på en av de sista bilderna jag la ut. Jag lånade 100 älskade äpplen av Näslund och Sandeberg på biblioteket. I beskrivningen av Katja nämns 5 diminutiva knölar runt fodret. Bilden och övrig beskrivning stämmer också väldigt bra in på mina äpplen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.