linalina
Hej

Jag funderar på att skaffa en vindruvsplanta, men blir helt konfunderad när jag kommer till hyllorna på plantskolan, det finns ju alldeles för många att välja mellan.

Jag hade tänkt att den skulle få växa längs med några skärmväggar som står i riktning öst-väst. Den hade alltså stått mot söder. Min tomatoding verkar tycka om motsvarande placering trots att det brukar blåsa ganska friskt här med. Det är zon 1 med lerjord.

Nu vill jag ha tips på goda sorter, gärna med inga eller lite kärnor.
Närmsta plantskolan har ett sortiment från Nangijala (?), är det något som kan rekommenderas?
linalina
Ingen som har några förslag?
Aqvakul
Såg att du bor i Skåne dvs zon 1 - då kan man odla amerikanska lambruskadruvor på friland.
En populär och kärnfri sort är Himrod (grön). Den är säkert inte särskilt svår att komma över. Det finns ju t.ex. en stor plantskola i Staffanstorp. Vill man hellre ha en blå druva så är Schuyler lämplig. Det finns också härdigare s.k. baltiska staketdruvor, men de ger inte lika goda druvor. Flyinge är allmänt en plantskola som jag vill rekommendera - fina plantor och kunnig personal. Öspab i Hjärup har jag också handlat mycket hos. "Trädgårdsmästaren" är kunnig men annars har skötseln fungerat bättre tidigare. Dalby plantskola är ett annat alternativ.
linalina
Flyinge gillar jag, men när vi var där sist fanns det inte så mycket att välja på....men det är klart, det är ju några veckor sen sist rolleyes.gif
Staffanstorp hade bara olika Nangijaladruvor, å andra sidan fanns det ju ganska många olika, men informationen om dem var inte så uttömmande, det framgick exempelvis inte om de hade kärnor eller ej. Men jag vill gärna höra om någon har provat dessa druvor och kan rekommendera någon.
Är Himrod god? Är Shuyler kärnfri?
Aqvakul
En orsak till att det inte finns så mycket att välja på är att druvor normalt planteras på våren. Jag skulle vänta till våren. Himrod är god. Min Schuyler är precis nyplanterad, men jag tror att den får kärnor.
Aqvakul
Jag har faktiskt aldrig hört talas om Nangijaladruvor. Däremot finns det en vingård söder om Malmö (Klagshamn) med det namnet. Möjligen säljer de plantor, fast det borde ju i så fall vara för vinproduktion. Det är ju andra sorter som är intressanta att äta.
linalina
Ja då kanske man ska vänta, men det skadar ju inte att kolla upp vad man ska välja så att man står väl förberedd. tongue.gif

Naturligtvis var det olika druvsorter från Nangijala. Naturligtvis kommer jag inte på ett enda namn.
Aqvakul
CITAT (linalina @ 07-09-2009, 19:51) *
Ja då kanske man ska vänta, men det skadar ju inte att kolla upp vad man ska välja så att man står väl förberedd. tongue.gif

Jag förstår att du helst vill plantera genast, så fungerar nästan alla trädgårdsentusiaster. Höstplantering fungerar jättebra/bäst för nästan alla buskar här i söder. Men just när det gäller en del känsligare klängväxter så är våren att föredra.
Lycka till med ditt vin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon