MariaC
Måste göra framsidan av huset lite trevligare men där visar sig solen bara nån enstaka timme på morgonen. Finns det några vackra blommor som inte kväver sol som man kan sätta i rabatten eller i kruka. Gärna i glada färger som gult och orange. smile.gif
Österläge
Hej!

Växter i klara färger som gult och rött är finast i sol, i skugga passar det bättre med ljusa färger som vitt, silver och grönt, har jag fått lära mig. Vet inte om det ens finns gula o röda växter som klarar skugga, ofta verkar naturen själv ha tänkt på det där... Men en rabatt med vita o silverfärgade växter lyser ju oxå upp fint i skuggan! Alunrot trivs med morgonsol och sedan skugga, finns ju i många fina bladfärger! Finns några limegröna oxå.
vanjalarsa
HEj
DEt finns faktiskt ett par bra sorter som jag kom att tänka på.
Ligularia eller på svenska klippstånds. eller spirstånds. Finns i både gula och oranga varianter. DE vill inte har för torrt. Annars går skuggiga lägen bra. Har den erfarenheten personligen.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Silverax är visserligen vitblommande med det finns en variant med rödaktiga blad.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Gudrun i Göteborg
Astilbe funkar också bra i skugga och finns i flera färger.
Dilara
Tja, det beror på vad du menar med blommor? Sommarblommor eller perenner? I krukor kanske du tänkte på sommarblommor... få se... I både kruka och rabatt kan du ha Penséer som ska finnas i gult och orange. Flitiga lisa lyser också upp. Vårblommande lökar som t.ex Påskliljor kan funka, de borde bli nöjda med ca 1 timmes sol. Primulor blommar på våren och trivs i skugga som halvskugga..
Fuchsior är en annan sak i kruka om du har möjlighet att övervintra dessa. De finns i fina färger. Annars kommer jag inte på fler. Själv består mina skuggiga rabatter mestadels av gröna växter.
Myosotis
Lejongap
lavendelgården
Gulsippor eller om man kan få tag på svavelsippor, som blommar tidigt på våren, liksom lund eller guldvivor. Sommarvivorna blommar på sommaren och har en fantastisk doft. Jag har haft dessa i kruka och det går bra det med. Blandar ibland med kaukasisk förgätmigej, som är knallblå och blommar på försommaren. Sedan måste även jag slå ett slag för klippstånds, som blommar nu och har fantastiska gulorange blommot, men även ett underbart bladverk.
Åsa www.lavendelgarden.nu
MariaC
Tusen tack för alla svar!! Ska kolla upp varenda blomma ni tipsat om. Det verkar som jag kan fixa en fin samling blomster, trots att solen i stor sett aldrig tittar dit. smiley_small_hug.gif
Anki V
Klippstånds, Ligularia dentata – ’Britt-Marie Crawford’….en favorit som blommar på sensommaren = nu i z 5
[attachment=41730:st_nds__Large_.JPG]

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon