Full version: Kaffe planta?
mama_lena87
Hej behöver hjälp jag har beställt arabic kaffe frö men jag vet inte vad skall man ha för jord till det?
Är det citrus eller Vanlig plant jord??
Tack för svar.
Alexander-VG-zon3
Kaffe vill ha lågt ph, dock angående citrusjord så får man kolla vad den innehåller då en del märke innehåller kalk och en del innehåller inte kalk, den utan kalk är den man helst ska använda.

jag själv kör numera med rhododendronjord uppblandat med grus, leca till citrusar och växter som kaffe. då får dom väldigt fina och mörka blad.

fröna av kaffe sås nu med extra ljus i lucker och luftigjord eller sås till våren i feb-maj, inne i rumstemp eller i växthus som är varmt. lägg gärna fröna i vatten 1-2dygn. håll dom lätt fuktiga så brukar dom gro bra.
MariaS
Jag har sått och odlat kaffe i vanlig krukväxtjord i 30år utan några som helst problem. Sommartid vill den dock ha mycke näring. Kaffe gillar inte att stå i direkt solljus (fula blad) men vill ha det ljust. De gillar om de får egen belysning. Kaffe gillar inte heller för stora temperatursvängningar, utan låt den stå där den står, så kommer den växa till sig och bli fin.

Kaffebönorna gror ganska fort förresten, om de är färska.
Alexander-VG-zon3
har också odlat kaffe i vanlig planteringsjord, men har man väldigt högt ph i vattnet och man ser att den får problem så kan man byta till jord med lågt ph.

den kaffe jag odlade i jord med lågt ph fick dock mycket mörkare och finare blad än den som odlats i vanlig. mådde dåligt gjorde nog ingen av dom direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon