När bör man beskära ett fikonträd och hur hårt kan man beskära det? Jag har ett litet träd men skulle ändå vilja kapa in någon gren ganska mycket.
Jag skulle också vilja försöka ta någon stickling, när är det bäst tid för det?
JAS är den tid på året som är bäst att beskära fikon (Juli augusti september), samtidigt sätter du det som du klippt bort i en kruka som du blandar rododendronjord med finleca eller grov sand i. Se till att jorden håller sig fuktig, men inte blöt. Plastpåse över är ingen bra ide över vintern. Ställ sen krukan svalt och frostfritt, så kommer nog sticklingen vakna till liv till våren.
Plast över vedartade sticklingar på vintern, gör att sticklingarna har en tendens att vilja mögla. Påminn dig själv att kolla krukan lite då och då istället.
Alexander-VG-zon3
07-09-2009, 20:10
beskärning av fikon görs under JAS (juli-aug-sept) du kan klippa in dom rätt så hårt dock lämna minst 2bladveck, noder. du klipper strax ovanför en nod, ett bladveck.
man kan också klippa den gröna sommar tillväxten under sommaren.
sticklingar tas på olika sätt
antigen tar du mjuka gröna skott under sommaren och placerar varmt och ljust i lucker och luftig kalkrik jord, håll lätt fuktig dessa brukar rota sig på 2-4veckor.
eller tar du vintersticklingar som du antigen förvarar svalt (utan jord) och sätter till våren inne eller ute. eller så planterar du dom nu som ovan fast inne i rumstemp med extraljus då brukar dom ha rotat sig till våren håll dom lätt fuktiga. klipp strax under en nod, bladveck. rötterna kommer där bladen har suttit.
bor du väldigt milt kan du sätta ner sticklingarna direkt i marken antigen nu eller till våren.
Tack för era svar. Då är det bara fram med sekatören nu då!
Jag bor i zon 3-4 men har ett uterum också så det borde gå att plantera direkt i uterummet nu då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.