emmsing75
Jag ska plantera äppelträd och var först inne på att sätta ett familjeträd men lutar nu mer åt ett vanligt sommaräpple träd men vet inte vilka sorter som är bra. Vill ha ett gott äpple som mognar tidigt och som inte blir för mjöligt. Trädet kommer stå soligt i lerjord i zon 3-4. Helst skulle jag vilja ha nåt som smakar ungefär som golden delicius som man köper i affärn men vet ingenting om hur de olika sorterna som finns på plantskolan smakar, tar tacksamt emot tips. Gärna också höra någon som har erfarenheter av familjeträd också eftersom jag inte helt har övergett den idén.
bayrare
Enl. Handelsträdgården "Önskebrunnen" utanför Härnösand har dom ett sommaräpple som heter "Borgowskoje" som påminner om Golden Delicious. Kolla där.

Jag ska själv köpa ett sånt.

Hälsn Anita
KURT
Nackdelen med familjeträd är väl främst att de olika sorterna växer olika, samt att de kan vara olika motståndskraftiga mot sjukdomar, och att man på det sättet ökar risken att få sjukdomar. Ympar man däremot in olika sorter på större träd, så slipper man i alla fall problemet med att de växer olika fort.
Jan Lindgren
Hej!
Varför inte sätta flera små träd istället. Äppelträd ympade på B9 eller M9 kan sättas med 80cm avstånd och då får man plats med några stycken på samma yta som ett träd ympat på A2.
MVH
Jan Lindgren
Ingridsberg
Discovery tycker jag är supergott. Grönt med lite röda stänk på, vitt sött fruktkött. Mina är klara nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon