Full version: Gräshoppa?
Red Top
Jag har aldrig sett en som ser ut så här förut. De flesta jag ser är bruna. Utom de stora vårtbitarna. Hittade den här inomhus på en gardin. Fångade den i en glasburk och bar ut den. Tog först lite bilder. Undersidan(bild 3) är tagen genom glasburken.

"Gadden bak, är det ett äggläggningsrör?

Olle A
Kul bilder Red Top! Jag vet inte vilken art det är, men de långa antennerna visar att det är någon slags vårtbitare. Det är mycket riktigt äggläggningsröret den har där bak.

Här är en gräshoppa som jämförelse, med mycket kortare antenner.

[attachment=41735:Gr_shoppa.jpg]

Olle
Red Top
Tack Olle!

Nu veta jag att det är skillnad på gräshoppor och vårtbitare. Googlade lite och hittade att de, liksom syrsorna, tillhör ordningen Orthopera (rätvingar). Och att deras deras närmaste släktingar är tvestjärtarna (Dermaptera) och kackerlackor(Blattodea).

Vad roligt det är att lära sig något nytt nästan varje dag. Fast jag är till åren kommen. Det stämmer nog, som de säger, man är aldrig för gammal för att lära sig ngt nytt. smile.gif
KURT
Naturhistoriska riksmuseet har ett bra bildgalleri över de svenska arterna av gräshoppor och vårtbitare:

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...rterna.468.html
Red Top
Tack Kurt!

Jag har varit inne på den sidan, men inte hittat "min" lilla raring. Svårt att se med de tecknade bilderna.
Gossen Ruda
Det är en Ljungvårtbitare. Jo, det är det kraftiga äggläggningsröret som sticker ut där bak.
Red Top
Tack snälla Gossen!

Nu vet jag till nästa gång jag hittar en.
amaira
Ljungvårtbitare ... vad söt den var! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon