Full version: Gula rosor i sommar
Ezereht
Lite rosbilder från augusti/september från min trädgård i Umeå.

Morden har fin ljusgrön förg och fylligt fint uprätt växtsätt. Men den blommar inte så mycket, alltid någon blomma här och där, men aldrig något överflöd. Den står en aning torrt, men grannen blommar mer så jag tror den bara är sådan.

Jan Spek är ganska illgul.

Linnaeus frös ner ganska hårt på våren efter jag tog bort täckningen. Kanske var för snabb. Men kämpar på bra nu framåt hösten. Verkar ändå vara en ganska typisk zon4 ros. Har sett en del andra zon 4 de är likadana, tråkiga hela sommaren och framåt hösten tar de igen sig. Men de hinner nog aldrig bli riktigt stora. I pallkragen gör det inget, den kan få vara liten. Kanske blir det en snällare vinter i år biggrin.gif

Margaretha har fått en del mjöldagg nu i höst, har försökt ta bort lite perener så det ska bli lite luftigare.

Ghislaine igen, dom söta små röda minitaggarna gillar jag. DOm sticks inte direkt, nästan som "mossa".

Hela busken med Ghislaine, den har vuxit väldigt bra i sommar, planterade några pinnar bara förra hösten (tack Svennis).
svennis
Vilka fina bilder du har. tummenupp.gif
De trodde du inte...Ha Ha
ingrids
ehum - du har inte din trädgård öppen för besök? jag älskar det jag brukar kalla för peacefärgade rosor ...
Ezereht
CITAT (svennis @ 08-09-2009, 11:22) *
Vilka fina bilder du har. tummenupp.gif
De trodde du inte...Ha Ha

Vem kunde anat wink.gif Dom är nästan lite galna "dina" rosor. Här är en bild på Raubritter, den har också växt på bra i sommar, men inte blommat dock.

Samma planta förra sommaren vid plantering, eller nu i våras minns inte riktigt. I alla fall... viss skillnad.
Kajsa
Dina rosor ser friska ut, har du klarat dig bättre än vi söderöver från svampsjukdomar ?
Jag måste köpa till Jan Spek, den är för ljuvlig.
Ezereht
Jag har ju inte lika många rosor Kajsa, men jag tror nästan jag klarat mig hyfsat ändå. Det har varit en aning sfs men inget besvärande förutom på Morden Centennial... dock efter den blommat första omgången. Men det blev ingen remontering, all kraft gick till nya blad.

Nu i september har tre rosor fått mjöldagg. Men sesongen är ju nästan över så jag klagar inte.
svennis
CITAT (Ezereht @ 08-09-2009, 13:12) *
Vem kunde anat wink.gif Dom är nästan lite galna "dina" rosor. Här är en bild på Raubritter, den har också växt på bra i sommar, men inte blommat dock.

Samma planta förra sommaren vid plantering, eller nu i våras minns inte riktigt. I alla fall... viss skillnad.

Oh!
Vill den inte blomma.. duh.gif
Kräv en ny Planta. biggrin.gif
octachoron
Blommar inte Raubritter på fjolårsskott?
Då kommer den väl inte att blomma förrän nästa år...
Ezereht
Hmm hoppas inte, jag vet inte hur mycket den fryser ner. Att den inte blommade i sommar förstår man ju, vem skulle orka det när man växt som en galning. Men om den aldrig blommar för den fryser ner blir det ju tråkigt.
Den har verkligen "rambler"-växtsätt, inte sett det förut. Långa grenar som liksom slänger iväg åt alla håll, lite Bambi på hal is wink.gif Jag har bundit upp den, i min drömvärld ska den slänga sig över staketet. innocent.gif Snälla däruppe en snäll vinter nu!
tepa
Underbart vackra rosor, Ezereht. En såndär Linnaeus har jag ! Faktiskt två till och med. Tror bestämt att det blir att fylla på nästa år, efter att jag sett dina bilder.

Hälsn Tepa
svennis
Då blommar den väl nästa år wink.gif kan ta lite tid med Raubritter men sedan kommer den.
Ser ju fin ut..
Övervintring skall väl inte vara något broblem.
Du får en ny om det behövs.. smile.gif
Linnaeus en ros jag inte har blush.gif
renate
Jag har inte så många gula rosor,Ghislaine de Feligonde är ja mer åt rosa än gul,jo Alchymist har jag den hade bara en eller två blommor i år den är ny men ny är även Leander,köpt i våras och den har blivit en fin buske med massor med blommor.Visserligen får den bo i en nätbur annars kommer bambi.

[attachment=41851:2009_09_...__Large_.JPG] Leander,hela busken
[attachment=41852:2009_09_...__Large_.JPG] Leander
[attachment=41853:2009_09_...__Large_.JPG] Lichterkönigin Lucia
ingrids
Tack Ezereht för att hag fick komma och titta på dina rosor. Imponerande hur många du har i en inte så stor trädgård. Det har inte blivit så mycket enklare för mig att bestämma mig för vilka egna rosor jag vill, utom att jag MÅSTE ha gula rosor, helst med röda eller orangea inslag smile.gif. Även om det förnuftiga valet är kanadarosor känner jag mig egentligen mest inspirerad att inte vara förnuftig biggrin.gif
Ezereht
Alla har väl rätt att shoppa rosor med hjärtat, och dom är ju fina i en sommar i alla fall, och vem vet .... smile.gif Det var trevligt att få prata lite trädgård Ingrid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon