blomkronan
Jag var på Lidl i dag och kunde inte låta bli att köpa en växt.
Den har jag ALDRIG sett tidigare... den såldes som "klätterväxt"
Ingen mera info... Men bladen är så roliga biggrin.gif
[attachment=41739:DSC02798.JPG]
[attachment=41740:DSC02799.JPG]

Någon som vet wink.gif
MariaS
Nu var det det där med teflonminnet igen... Den där blomman/växten sålde jag som en ormbunke och den ska bahandlas så också.

Namnet kommer säkert från annat håll. VAnlig i handeln så här års i alla fall....
Fny
vilken lustig växt! Håller med, det var väldigt fina blad! biggrin.gif
Bladen ser ju ut som tillplattad fallos! haha.... skyller på att jag är arkeolog och van vid fallossymboler överallt, ursäkta... whistling.gif
tepa
Blomkronan, det är ju HARTASSBRÄKEN !

Visst, MariaS ?

Hälsn Tepa
blomkronan
blush.gif Men va fort ni gissa rätt... tänkte att ni skulle få något att bita i giggle.gif
Har ju aldrig sett något liknande... wink.gif Bladen var ju såååå balla...

Jag hitta din tråd Tepa, där ser jag på bilderna att du har en likadan. sökte på HARTASSBRÄKEN då hitta jag smile.gif

Maria... min såldes som klätterväxt... är det inte det sad.gif och ormbunkar lyckas jag aldrig med -cry-.gif Den här växten kommer inte överleva... hos mig då no.gif (Jag som ville ha en rolig klätterväxt)

Men jag måste ju försöka... HUR sköter man en ormbunke??? stor kruka???
MariaS
Nej det är definitivt ingen klätterväxt. Lidl och Netto som växtsäljare... wacko.gif

Ställ krukan i ett lite djupare fat som du först lägger leca i botten på. Sen fyller du fatet tills det precis står vatten upp till krukbotten. Ställ sen "hartassen" i det ljusaste fönstret du kan hitta. VAttna regelbundet.

TAck TEpa...
tepa
Hej Blomkronan

Vill du ha en rolig klätterväxt, som tål lite mörkare miljö, köp en Gullranka. Jag har nu tre olika sorter, olika blad, två är brokiga. Har ingen bild nu men kan fixa. Vad bra att du hittade min tråd, du läste väl att jag höll på att mista min, men den har tagit sig ordentligt efter att jag placerade den i fönstret. Nu har den vuxit ÄNNU mer sen den senaste bilden i tråden.

Hälsn Tepa
blomkronan
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 09:10) *
Nej det är definitivt ingen klätterväxt. Lidl och Netto som växtsäljare... wacko.gif

Ställ krukan i ett lite djupare fat som du först lägger leca i botten på. Sen fyller du fatet tills det precis står vatten upp till krukbotten. Ställ sen "hartassen" i det ljusaste fönstret du kan hitta. VAttna regelbundet.

TAck TEpa...

Ja visst är dom "växtsäljare" giggle.gif

Men det låter som en självvattnande kruka skulle passa??? eller vill dom torka ut mellan vattningarna?
pejori
CITAT (blomkronan @ 08-09-2009, 09:04) *
blush.gif Men va fort ni gissa rätt... tänkte att ni skulle få något att bita i giggle.gif
Har ju aldrig sett något liknande... wink.gif Bladen var ju såååå balla...

Jag hitta din tråd Tepa, där ser jag på bilderna att du har en likadan. sökte på HARTASSBRÄKEN då hitta jag smile.gif

Maria... min såldes som klätterväxt... är det inte det sad.gif och ormbunkar lyckas jag aldrig med -cry-.gif Den här växten kommer inte överleva... hos mig då no.gif (Jag som ville ha en rolig klätterväxt)

Men jag måste ju försöka... HUR sköter man en ormbunke??? stor kruka???

Ja här tar det inte lång tid att få svar inte. tummenupp.gif
Ett otroligt kunnande bland medlemmarna får jag säga.

Har aldrig sett en sådan förrut, men snygg är den. tummenupp.gif
blomkronan
CITAT (tepa @ 08-09-2009, 09:27) *
Hej Blomkronan

Vill du ha en rolig klätterväxt, som tål lite mörkare miljö, köp en Gullranka. Jag har nu tre olika sorter, olika blad, två är brokiga. Har ingen bild nu men kan fixa. Vad bra att du hittade min tråd, du läste väl att jag höll på att mista min, men den har tagit sig ordentligt efter att jag placerade den i fönstret. Nu har den vuxit ÄNNU mer sen den senaste bilden i tråden.

Hälsn Tepa

Ja... nu läste jag inte hela tråden... men om jag ställer den ljust och klarar av vattningen... kanske jag lyckas smile.gif
Nu har jag ju bättre klimat inne oxå, efter att vi satt in luftvärmepump, skaffat luftfuktare och en massa belysning... så är mina chanser större i år att lyckas smile.gif

CITAT (pejori @ 08-09-2009, 11:56) *
Ja här tar det inte lång tid att få svar inte. tummenupp.gif
Ett otroligt kunnande bland medlemmarna får jag säga.

Ja... det är ju det som är sååååååå kul tummenupp.gif
Det finns nog inget... man inte kan få svar på här... biggrin.gif
blomkronan
CITAT (tepa @ 08-09-2009, 09:27) *
Vill du ha en rolig klätterväxt, som tål lite mörkare miljö, köp en Gullranka. Jag har nu tre olika sorter, olika blad, två är brokiga. Har ingen bild nu men kan fixa.

Glömde svara på gullrankan... blush.gif jag har ett par gullrankor... en har jag fått av Sussie F Flower wub.gif som är en "jätte" sort smile.gif får stora blad och jag tänkte nog försöka få tag på några lite mera "ovanliga" sorter... den grönbladiga "vanliga" är inte så rolig... nu har man ju blivit lite av en "samlare" på växter wacko.gif
MariaS
Det finns bland annat en gullranka med limefärgade blad och en med nästan helt vita blad med mörkgrönt mönster. Har du vägarna förbi kan vi fixa skott från mina innocent.gif

Försök till inbjudan ja smiley_small_hug.gif
pejori
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 12:35) *
Det finns bland annat en gullranka med limefärgade blad och en med nästan helt vita blad med mörkgrönt mönster. Har du vägarna förbi kan vi fixa skott från mina innocent.gif

Den limegröna har jag. tummenupp.gif
Verkligen dekorativ
Orkidétjuven
Hartassbräken eller Phlebodium aureum . Eng Golden polypody, Golden serpent fern or Cabbage palm fern; syn. Polypodium aureum, Polypodium leucotomos.

Är en epifytisk ormbunke dvs lever uppe i träd eller likande och det kan nog jämföras med lite olika tolkningar som trädklättrande. Den "klättrar" med rhizomer.
Förekommer i subtropiska och tropiska delar av nord och centralamerika.
Den finns i många olika hybridformer med olika bladverk men mer att läsa på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Phlebodium_aureum

biggrin.gif
tepa
Limefärgad Gullranka och sådan med mörkgrönt mönster. Menar du såna här, Maria ? Köpte dom igår i matbutiken.

Den större är väl den där vanliga, den har jag haft cirka ett år nu.

Hälsn Tepa

Såhär se Hartassbräkenet ut nu.

Tepa
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 08-09-2009, 00:26) *
Jag var på Lidl i dag och kunde inte låta bli att köpa en växt.
Den har jag ALDRIG sett tidigare... den såldes som "klätterväxt"
Ingen mera info... Men bladen är så roliga biggrin.gif
[attachment=41739:DSC02798.JPG]
[attachment=41740:DSC02799.JPG]

Någon som vet wink.gif

Ha, vilka festliga och roliga blad! wub.gif Jag tror att det är en Hartassbräken.... tummenupp.gif flirting.gif naughty.gif rolleyes.gif whistling.gif

(Har du inte fullt snart...? ohmy.gif )
MariaS
CITAT (tepa @ 08-09-2009, 22:10) *
Limefärgad Gullranka och sådan med mörkgrönt mönster. Menar du såna här, Maria ? Köpte dom igår i matbutiken.

Den större är väl den där vanliga, den har jag haft cirka ett år nu.

Hälsn Tepa

Tepa

Exakt såna! Kul med nya färger på gamla inkörda växter...
blomkronan
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 12:35) *

smiley_small_hug.gif tack smile.gif tas emot

CITAT (Orkidétjuven @ 08-09-2009, 13:50) *
Hartassbräken eller Phlebodium aureum . Eng Golden polypody, Golden serpent fern or Cabbage palm fern; syn. Polypodium aureum, Polypodium leucotomos.

Är en epifytisk ormbunke dvs lever uppe i träd eller likande och det kan nog jämföras med lite olika tolkningar som trädklättrande. Den "klättrar" med rhizomer.
Förekommer i subtropiska och tropiska delar av nord och centralamerika.
Den finns i många olika hybridformer med olika bladverk men mer att läsa på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Phlebodium_aureum

biggrin.gif

tummenupp.gif

CITAT (tepa @ 08-09-2009, 22:10) *
Limefärgad Gullranka och sådan med mörkgrönt mönster.

Den "vita" var fin, den ska jag hålla utskik efter biggrin.gif Vad fin din Hartassbräken hade blivit, dina blad har ju "delat" sig fler gånger... kul växt smile.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 08-09-2009, 22:16) *
(Har du inte fullt snart...? ohmy.gif )

no.gif inte än... giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 08-09-2009, 22:36) *
no.gif inte än... giggle.gif

-TOKFIA!!!!!!!!!! laugh.gif
blomkronan
JA, då har man varit ute IGEN!!! Gullranka hade dom inte men...
Jag hitta en klätterväxt som såg lite rolig ut, men det var oxå hos en "växthandlare" utan kunskap blush.gif
På krukan står det Ipomea, men när jag söker på det kommer Blomman för dagen upp???
Har jag köpt Blomman för dagen?????
Kan jag ha den i vardagsrummet i vinter??? eller ska den stå ute.... confused.gif
[attachment=41807:DSC02857.JPG]
[attachment=41808:DSC02858.JPG]
pejori
CITAT (blomkronan @ 09-09-2009, 16:05) *
JA, då har man varit ute IGEN!!! Gullranka hade dom inte men...
Jag hitta en klätterväxt som såg lite rolig ut, men det var oxå hos en "växthandlare" utan kunskap blush.gif
På krukan står det Ipomea, men när jag söker på det kommer Blomman för dagen upp???
Har jag köpt Blomman för dagen?????
Kan jag ha den i vardagsrummet i vinter??? eller ska den stå ute.... confused.gif
[attachment=41807:DSC02857.JPG]

visst är det blomman för dagen du köpt, men det finns massor så var du lugn rotfl.gif rotfl.gif
http://odla.nu/krukvaxter/ipomoea.shtml rotfl.gif rotfl.gif

Du kan ha den inne på vintern. rotfl.gif

Här är mera att titta på.
http://www.picsearch.se/bilder/v%C3%A4xter...-k/ipomoea.html

Märks det att jag är svag för "vindor"?? giggle.gif

Söker du på BATAT, hittar du mera info, en hel del potatis, men också en del om vindorna tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 09-09-2009, 16:05) *

tycker det ser ut som någon odlings form av sötpotatis - Ipomoea batatas, ge den gärna extraljus under vintern, den är flerårig.
blomkronan
Tack för era svar smiley_small_hug.gif

rotfl.gif SÖTPOTATIS rotfl.gif
HUR ska detta sluta confused.gif Nu måste ut och leta IGEN wacko.gif
Näääää skoja bara..... giggle.gif
g.gif inga sidospår nästa gång.... EN GULLRANKA var det ju jag skulle skaffa blush.gif

edit: stavfel...
pejori
CITAT (blomkronan @ 09-09-2009, 18:48) *
Tack för era svar smiley_small_hug.gif

rotfl.gif SÖTPOTATIS rotfl.gif
HUR ska detta sluta confused.gif Nu måste ut och leta IGEN wacko.gif
Näääää skoja bara..... giggle.gif
g.gif inga sidospår nästa gång.... EN GULLRANKA var det ju jag skulle skaffa blush.gif

edit: stavfel...

Fattar du att jag höll på att skratta ihjäl mej.
Affären noll koll, och så kommer Batater (bl.a. potatis) upp i skallen på mej rotfl.gif
Men som sagt, det är ett stort släkte med massor av fint så kör hårt. rotfl.gif
MariaS
Blomkronan! Du har inte funderat på att gå till en "riktig" blomsterhandlare.... Där kan man faktiskt få vad man söker, till rätt namn och beskrivning också whistling.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon