Ina
Ska väl kanske ligga under krukväxter men....

Jag har ganska nyligen tagit in mina amaryllisar och tagit av alla vissna gamla blad. Sen lät jag dem stå i rumstemperatur för att de skulle bli torra innan jag satte ner dem i källaren. Det var dumt...
Nu tror allihop att det är vår och nya blad och knoppar tittar fram på nästan varenda en!! Hjälp! Vad skall jag göra? Kan jag ställa ner dem i källarens mörker i alla fall, eller kommer dom att må pyton av det?

Får väl tillägga att jag inte brukar driva mina amaryllisar till jul - jag har för dåligt med plats. Dom brukar få vakna fram i februari sådär, men dit är det ju ganska långt, särskilt med tanke på att det redan tittar fram knoppar!
Åsa K, zon 1
Ställ dem svalt och mörkt då sleep.gif

Men risken är väl att knoppen åldras ändå. Eller resorberar, d.v.s. att kraften går ner/tillbaka till löken och då får du förhoppningsvis en jättestor knopp år 2005.
Ina
Resorberas... hmmm... vill ju egentligen ha min amaryllisskog frampå vårkanten, men om det inte tar dör på min älsklingar så... och maffeknoppar 2005 har jag ju inget alls emot! Dom åker ner i källaren! Knopparna har ju precis tittat fram - ingen har ju släppt löken eller så. Håll tummarna för mej och knasamaryllisarna!

Tack Åsa! smile.gif
Hannele
Grattis Ina!
Snart är det ju 1:a advent.
Låt i alla fall några stå framme i värmen - och ljust nu.
Annki
Ina! Nu blir jag nästan ledsen.. Hör du inte hur dina amaryllisar skriker: "Mamma, mamma! Jag vill inte till någon mörk källare!! Jag vill blomma NU!!" sad.gif

Inte ska du sätta dem i källaren om de har knopp igen! Du ska njuta av dem! Jag har haft några som betett sig likadant. Några har gett upp efter den där oplanerade blomningen, andra har blommat om igen mitt i sommaren. Men aldrig skulle jag ha hjärta att ställa undan dem, när de vill säga "Tack för en mysig sommar!" genom att sätta nya knoppar. wub.gif
Ina
ARRGGGHHH!!! Nu får jag ju beslutsångest!! wink.gif biggrin.gif

Jag måste titta en gång till på hur många knoppar det är... har ju två baljor fulla med amaryllislökar + några krukor som jag har "blett ve'". Det skulle onekligen vara rätt coolt att ha skogen vid jul - det ser så fräckt ut när man kommer hem och hela köksfönstret är fullt med klockor!

Hmmm... återkommer...
vickeva
Det är klart att de ska få blomma till jul, och klockfönstret har vi sedan inget emot att få se på en vacker bild!
Tänk på oss stackare som aldrig lyckas övervintra en enda amaryllis utan måste köpa nya varje år... wub.gif Vi kan behöva få se ett överflöd som ditt... för det har i alla fall inte jag råd att köpa varje jul..
Ina
CITAT (vickeva @ 11-11-2003, 22:32)
Tänk på oss stackare som aldrig lyckas övervintra en enda amaryllis utan måste köpa nya varje år... wub.gif Vi kan behöva få se ett överflöd som ditt... för det har i alla fall inte jag råd att köpa varje jul..

Det hade jag inte tänkt på! Klokt påpekande!! smile.gif

PS Jag har samlat på mej i några år nu... skulle inte heller ha råd att skaffa så många på en gång!
Hannele

Denna amaryllis köpte jag förra året efter jul för 19 kr!
Amaryllis står som snittblomma flera veckor.
Annki
Inte heller skulle jag ha hjärta att skära av en amaryllis och kalla den snittblomma! Då har man ju definitivt förstört utsikterna att få den att blomma om under kommande år. Brukar föryngra gänget med 2-3 nya lökar varje år. Några dyra (79-119:-), roliga och någon realök.

Förra året var realöken för 29:- den som gav bäst utdelning med tre stänglar och massor av klockor. Och även årets realök verkar vara fullmatad. Just nu syns två knoppar, men jag tror det är en tredje på gång!

Ina! Det är väl inget att ha beslutsångest för!! smile.gif
Hannele
"Inte heller skulle jag ha hjärta att skära av en amaryllis och kalla den snittblomma!
Då har man ju definitivt förstört utsikterna att få den att blomma om under kommande år."

Tvärtom! Just för att löken inte behöver ge näring åt blomman, kan den
samla krafter för kommande året. Läs mer: http://www.odla.nu/artiklar/amaryllis.shtml

Hannele
Finns massa tips här.
lena:-)
Tackar hjärtligast får tråden rolleyes.gif rolleyes.gif
Jag kom just på att jag har mina amaryllisar ute bland buskarna och kanske bör tas in....
Min fina vita blommade nu i augusti så den står i köket och är alldeles grön och frodig. Den vet jag inte vad jag ska göra åt, ska den ut i förrådet med..eller stå inne tills nästa sommar blink.gif unsure.gif sad.gif wacko.gif
och stå ute...och....nu blev det snurrigt men det beror säkert på att jag fått nya progressiva glasögon, dubelt så starka som de gamla....

Leve de obstinata amaryllisarna De har ett parti Ai , Amarylllis initiativ , och bör tas på fullaste alvar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon