andreas@torslanda
Hej!

Först vill jag börja med att jag inte kan speciellt mycket om växter men alla barn i början ;-)

Jag har en otrevlig växt i min trädgård som jag skulle vilja bli av med, den angriper alla lediga platser och sprider sig som pesten. Jag tror att det är enligt min granne vietnamesisk bambu. När den kommer upp ut jorden har den röda knoppar och därefter blir den grön med bambu liknande karaktär. Hur mycket jag än drar upp rötterna sprider den sig ändå, nu har den kommit under min altan trots skyddsnät och även till min blomlåda där jag odlar vinrankor.

Finns det något ogräsmedel som inte förstör andra växer, jag är främst orolig för mina vinrankor. Att påtala är att dom gör ingen skada för övrigt men självklart otroligt jobbigt att hålla efter.

Jag kan ta ett kort och klippa in om det hjälper er.

Tacksam för svar eller en diskussion kring ämnet.

Malin_MeL
Jag vet vilken växt du menar, vet inte vad den heter dock.
Jag har en likadan och den sprider sig kraftigt via marken. Jag har inget knep, jag har testat att försöka gräva upp de nya skotten långt ner, men nej, det hjälper inte.

hoppas någon har ett bra knep på hur man håller den på sin plats.
KURT
Nej det finns inget ogräsmedel som är verksamt mot jätteslide (som jag gissar att det är) , men som inte skadar vinrankor

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=89920
EsterM
Gissar på parkslide. help.gif Vi har den också och rycker upp den så fort vi ser någon.
Jag tror att det hjälper, vi har nog hållit på med aktiv utrotning i 5 år och den krymper sakta men säkert.
Slide
Lycka till.
Ester
andreas@torslanda
Tack för alla svar, nu skall jag ut på jakt ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon