Full version: lavendelsticklingar!
hugohund
hej!
finns det någon som vet hur jag ska göra för att sticklingsföröka min lavendel? vilka delar ska jag ta och kan jag göra det nu såhär i början av september? vilken typ av jord lämpar sig för detta? och hur ska jag förvara dem över vintern? tacksam för snabbt svar, varma hälsningar från ida i zon 2, nära 3=)
flouee
Jag tog sticklingar för en månad sedan och placerade dem i planteringsjord men det gick inget vidare. De såg ganska ledsna ut, så då planterade jag om dem i vitmossa (riktig, inte lav som man har på jul alltså, heter spagnum på engelska och finns på blomsterlandet) och satte en plastpåse över. Nu ser de flesta mycket bättre! De står inomhus, men jag funderar på om de överlever inomhus hela vintern... Förhoppningsvis vet någon annan det? smile.gif

Jag skulle dock tro att det är lättare att ta sticklingarna till våren. Plantera i såjord och sätt en plastpåse (med hål) över.

Aqvakul
Det är absolut lättare att ta lavendelsticklingar på våren.
Alexander-VG-zon3
alt är att ta dom nu sätt dom i marken ute. eller tar man till våren och rotar dom i lucker och luftig jord i kruka. helst ute i halv skuggigt läge eller ute i marken direkt på växtplatsen under våren-försommaren.
blomkronan
Trädgårdsfredags första program i våras prata om lavendel.
Kommer nu inte ihåg när? var det i maj? Då skulle man klippa ner sin lavendelsbuske nere vid det vedartade, så den skulle bli buskig och fin till sommaren. Klippet som blir över är perfekt till sticklingar smile.gif Gör som flaxss säger stoppa dom direkt i jord eller kruka smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon