Full version: Stora tujor
barbro.sorenson
Hej!
Jag har fem enformade tujor, som är ca 3 m höga och växer tätt, som en häck. Jag skulle vilja ta bort den yttersta men tvekar, för jag är rädd att dess granne inte ser så stilig ut, när den nu kommer ytterst. Är detta något som så att säga går över med tiden eller kommer den för evigt att ha bruna tufsiga grenar, där kompisen stod?
Jag bor i Göteborg och buskarna står oftast i skugga från grannhuset men med lite sol ibland från väster.
Tacksam för råd, mvh Barbro
Bassam
Hej
tjujor blir bruna när de fattas vatten om de ska få mera sol , du ska ersäta dom med vatten om blir varm vädret och inte regnar, om det blir gula grenar ska du borta gula delar.
H : Bassam

Obs det är bättre om du inte borta dom.
HelenJ
CITAT (barbro.sorenson @ 08-09-2009, 15:36) *
Hej!
Jag har fem enformade tujor, som är ca 3 m höga och växer tätt, som en häck. Jag skulle vilja ta bort den yttersta men tvekar, för jag är rädd att dess granne inte ser så stilig ut, när den nu kommer ytterst. Är detta något som så att säga går över med tiden eller kommer den för evigt att ha bruna tufsiga grenar, där kompisen stod?
Jag bor i Göteborg och buskarna står oftast i skugga från grannhuset men med lite sol ibland från väster.
Tacksam för råd, mvh Barbro

Tyvärr bryter inte tuja från gammal ved, så det som är brunt kommer att förbli brunt. Och förmodligen är det brunt mellan dem, så om du tar bort den yttersta får du en väldigt ful yttersida.
Mitt råd är därför att inte ta bort den yttersta - eller ta bort hela häcken....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon