Full version: Ormtråd
pejori
Sorry om jag ställer en dum fråga, men jag såg en så söt orm idag.
men var det en snok, eller en svart huggorm?
Den hade två gula prickar i nacken, men jag vet inte vem som har det.

Söt var den, även om min ormrädda vännina nästan satt på mina axlar. giggle.gif
Olle A
Hade den två gula prickar i nacken så var det en snok.

Olle
pejori
CITAT (Olle A @ 08-09-2009, 18:15) *
Hade den två gula prickar i nacken så var det en snok.

Olle

Ok. Tack för svaret Olle. tummenupp.gif
En liten rackare, som pilade snabbt iväg och ner i vattenbrynet. blush.gif
Olle A
Det stämmer också bra på snok, för de simmar bra och håller gärna till vid vatten. Även huggormar kan simma, men föredrar oftast torrare miljöer.

Olle
pejori
Växer snokar långsamt?
Den var bara i runda slängar en 10 cm lång.
Olle A
Jag vet inte hur fort de växer, men den kan ha varit ganska nykläckt. De flesta kläcks ur äggen i juli-augusti, men början av september är fullt möjligt.

Olle
MariaS
Föds inte snokar levande, som huggormarna?
Olle A
Nej, snokar lägger ägg. De lägger äggen på platser där multnande växtdelar håller dem varma, en kompost fungerar ofta utmärkt som äggläggningsplats. Även huggormar är egentligen äggläggare, fast äggen kläcks i samband med att de lämnar honans kropp vilket ser ut som att hon föder ungar.

Olle
Gossen Ruda
Nej, snoken lägger ägg, gärna i komposter och gödselstackar där det alstras värme. Enligt Djuren i färg är den nykläckta ungen 15-19 cm lång.
Aqvakul
Personligen är jag tyvärr duktigt ormrädd. Hustrun brukar understundom berätta om olika ormar hon sett på tomten. Gör hon det för att retas, måntro? (Själv är hon jätterädd för möss....)
Ganska ofta brukar jag se kopparorm, som väl egentligen är en ödla. Den kan inte ens jag bli rädd för, utan njuter av desss midighet och glänsande färg.
MariaS
CITAT (Olle A @ 08-09-2009, 20:05) *
Nej, snokar lägger ägg. De lägger äggen på platser där multnande växtdelar håller dem varma, en kompost fungerar ofta utmärkt som äggläggningsplats. Även huggormar är egentligen äggläggare, fast äggen kläcks i samband med att de lämnar honans kropp vilket ser ut som att hon föder ungar.

Olle

Aha, det är därför det alltid är gott om snok där! Hur är det med kopparödlan då? Nu är det massor med bebisar överallt.
Gossen Ruda
Hasselsnoken och kopparödlan gör som huggormen och det gör även skogsödlan. Sandödlan lägger däremot ägg.
MariaS
Vilken av snokarna är hasselsnoken då? Jag har någon grågrön rackare här, men längre bort finns det svarta med tydliga gula "öron".
Gossen Ruda
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 21:26) *
Vilken av snokarna är hasselsnoken då? Jag har någon grågrön rackare här, men längre bort finns det svarta med tydliga gula "öron".

Hasselsnoken är brun med två rader svarta prickar på ryggen. Kan tas för en huggorm vid hastigt påseende. Mycket värmekrävande art och ganska sällsynt. Den fanns på en järnvägsbank vid sommarstugan förut men nu är det många år sen jag såg nån.
MariaS
VAd är det för snok jag har här då?
Gossen Ruda
CITAT (MariaS @ 08-09-2009, 21:34) *
VAd är det för snok jag har här då?

Svart med gula öron är en vanlig snok, den andra vet jag inte. Hoppas det inte är en Lindorm bara. Lindormen är mycket sällsynt men kan komma fram vid mycken spritförtäring och kan bli nästan hur stor som helst beroende på hur mycket man druckit.
pejori
Då var den nog nykläckt eftersom det finns gott om trädgårdsavfall där den var... tummenupp.gif

Det var många år sedan jag såg en snok, så nu är jag glad länge. yahoo.gif
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2009, 21:41) *
Svart med gula öron är en vanlig snok, den andra vet jag inte. Hoppas det inte är en Lindorm bara. Lindormen är mycket sällsynt men kan komma fram vid mycken spritförtäring och kan bli nästan hur stor som helst beroende på hur mycket man druckit.

giggle.gif rotfl.gif
amaira
Instämmer i rotfl.gif a0a.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon