|
Jag har fått en idé som jag inte vet hur bra den går att förverkliga, men i alla fall: Hade tänkt plantera en klängros vid basen av ett ganska brant men inte så väldigt högt berg i söderläge (bitvis skuggat av träd, men inte mkt). Berget, som delvis går i dagen, står på min naturtomt (zon 1-2) och därför är den befintliga jorden rätt kass (inte så djup, och rätt mkt rötter och sten). Men en grop ska jag ju kunna gräva ur, och fåt till bättre jord i den.
Nu till min ros-idé: Jag skulle vilja ha en klätterros som inte nödvändigtvis blir så kompakt i växtsättet, bilden jag ser framför mig är att berget emellanåt ska synas mellan grenarna. Jag skulle också vilja att själva rosorna var ganska stora, och att de gärna växte lite "en och en" istället för i täta klasar. Och så skulle jag vilja att den blommade lä'nge, från juli och framåt.
Färgen - (om man alls kan välja?) - gärna ljus (vit eller vitaktig) eller kanske rent gul (men inte åt aprikoshållet).
Är idén alls möjlig, vad tror ni rosmänniskor?
tacksam för tips och råd
New Dawn har glest och spretigt växtsätt med långa rankor. Dock tror jag att den kräver bättre jordbetingelser. Annars kanske Long John Silver? Min är inne på första året bara, så jag vågar inte säga huruvida tätt växtsätt den har. Dock tror jag att du måste jordförbättra om du inte vill ha en tuff engångsblommande buskros. /S
Karin i Östuna
08-09-2009, 20:49
Ungefär hur hög vill du att rosen ska bli? Ska den klättra mot berget och bindas upp på något sätt eller ska det vara en ros som är lite stadigare och lutar sig mot berget?
Jag vet att jag har mycke frågor men svaret blir bättre då.
Christina i Taxinge~
08-09-2009, 21:01
Om du planterar en klätterros så har de oftast rätt styva, grova stammar som inte alltid så gärna "lyder" vart man vill att de ska ledas...... De engångsblommande multiflorahybriderna får mycket smidigare stammar att laborera med. Framförallt - tänk på att rosen alltid kommer att sträva med sina stammar/grenar mot solen!
Om bergväggen är i söderläge så att rosen som planteras framför den får solen "i ryggen", så är det dit stammarna kommer att sträva.....från berget alltså.
Det finns en underbar ros som heter 'Trappendal' hos Rosenposten. Den har varit frisk och blomvillig hos mig.
CITAT (Karin i Östuna @ 08-09-2009, 21:49)  Ungefär hur hög vill du att rosen ska bli? Ska den klättra mot berget och bindas upp på något sätt eller ska det vara en ros som är lite stadigare och lutar sig mot berget?
Jag vet att jag har mycke frågor men svaret blir bättre då. Berget sluttar, det vill säga jag tror inte jag ska behöva stötta, och det växer en del som jag kan låta stå i klippskrevorna som stöd (småsly, ljung, blåbär). Det handlar nog om 6-7 meter långt, och kanske 3-4 m. brett max. CITAT (Christina i Taxinge~ @ 08-09-2009, 22:01)  Om du planterar en klätterros så har de oftast rätt styva, grova stammar som inte alltid så gärna "lyder" vart man vill att de ska ledas...... De engångsblommande multiflorahybriderna får mycket smidigare stammar att laborera med. Framförallt - tänk på att rosen alltid kommer att sträva med sina stammar/grenar mot solen!
Om bergväggen är i söderläge så att rosen som planteras framför den får solen "i ryggen", så är det dit stammarna kommer att sträva.....från berget alltså.
Det finns en underbar ros som heter 'Trappendal' hos Rosenposten. Den har varit frisk och blomvillig hos mig. Kloka synpunkter, detta har jag inte alls tänkt på (klantigt), klart den strävar mot ljuset, och alltså åt "fel" håll, berget sluttar från söder mot norr, så att säga. Jag har bara denna bild i skallen, att det liksom skulle slingra/välla upp rosor där, bland mossa och berg-i-dagen. Det vore ju grannt. Vad göra tro? De klätterrosor som alltså har styvare stammar, kan man tämja dem genom att binda runt småsly och liknande (ljung, stenar) på berget, eller är det bara att tänka om?
Kanske en Wichurana ros, de har långa veka grenar, tillsammans med en klematis... Jag hittade t.ex. den vita rosen Alberic Barbier, som ska vara återblommande, men har själv inga erfarenheter av just denna (men andra Wichurana rosor). Någon annan får ge sin syn på denna.
CITAT (oliv @ 09-09-2009, 11:01)  Kanske en Wichurana ros, de har långa veka grenar, tillsammans med en klematis... Jag hittade t.ex. den vita rosen Alberic Barbier, som ska vara återblommande, men har själv inga erfarenheter av just denna (men andra Wichurana rosor). Någon annan får ge sin syn på denna. tack Oliv, ska kolla upp Wichurana, jag är helt grön (nästan) på rosor, har bara en ny liten Aicha, men blev lite sugen på en till...
Ezereht
09-09-2009, 18:28
Jag tänker mig att Nevada måste se snyggt ut i närheten av en Aicha ^^
Appropå Christinas synpunkter: Kanske kan du plantera en klätterväxt, såsom en ros, ovanför som får välla nerför berget?
Annars kanske du kan lägga/förankra några armeringsjärn vertikalt längs med berget, och binda ner rosorna mot det? /S
Tack för bra synpunkter - men nu till min ursprungliga fråga igen (bara för att jag ingenting vet om detta): Finns det öht rosor som kan växa på detta sätt utan att själva blommorna blir ett gytter av klasar, dvs aå att blommorna liksom mer kommer en och en med mellanrum - om ni fattar hur jag menar? Det jag tidigare blivit rekommenderad är t ex honungsrosen, men den är ju så proppfull av blommor, och det är inte det jag eg. är ute efter här.
Utöver mina två tidigare förslag så vet jag inte. Du går mot strömmen, alla andra vill ha maximalt blommande rosor. Därför tror jag det blir svårt. Om det dessutom är söderläge, som stimulerar blombildning... Det skulle kanske fungera hyfsat med en kinkig ros a la Gloire de Dijon? /S
Hi, hi - ja jag kanske skulle satsa på en kinkig? Nä, jag vet att det låter lite skumt det hela, men eg. är det väl så att jag vill ha en sån där buskros med nickande "enskilda" blommor som man ser ibland, fast jag vill att de ska slingra sig upp på mitt berg och nicka lite fint i mossan där. Ungefär så!
Du får väl testa hur det blir. Dessutom tar det många år tills en ros kommer upp i hela sin prakt och rosor uppför sig olika på olika platser. Tar du en storblommig ros så är chansen dessutom större att du bara får enstaka blommor, så är det för mig i alla fall.
Hej,
Vilken bra idé tycker jag! Vad gäller jorden, om det är lite grunt, så kan man bygga på höjden lite, t ex genom att bygga runt om planteringsstället med stenar (kanske kommer det upp några stora om Du gräver ut en grop). Sedan är min erfarenhet när man sätter en ros där det är lite grunt och kargt att man får jordförbättra varje vår med rosjord eller vanlig trädgårdskompost blandat med lite kogödsel i. Det är bara att lägga ovanpå rötterna. Och vattna såklart när det blir torkperioder. Med detta tror jag Du kan välja nästan vilken klängros Du vill, som funkar i zon 1-2. Några vackra vita rosor som inte "översållas" av små blommor utan har färre lite större blommor är Ilse Krohn superior, Mme Alfred Carrière, Climbing Iceberg, och White New Dawn. Tyvärr kan alla dessa angripas av svartfläcksjuka och kan möjligen behöva besprutas om de skall ligga på ett mossigt berg. Ett tips att hålla grenar på plats är att lägga stenar på dem.
En ytterligare idé är att sätta en vit clematis, t ex albina plena (E-märkt), som remonterar och doftar fint. Fast då får man förstås skydda rötterna mot sol.
Lycka till Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|