Full version: Pion?
hugos
Är verkligen nybörjare men har köpt ett hus med underbar trädgård, behöver lite hjälp med artbestämning.
Dessa vackra blommor kommer tidigt, före våra andra pioner. Blommorna är cerise/röda. Just nu har den vackra röda och svarta fröknoppar. Bilderna är tagna i april/maj.
Highnoon
Ja, visst är det en pion !

En vildart. De skjuter upp sina vackra skott tidigare på våren än de övriga pionerna.

Helt underbara !
hugos
Har den något namn? Tittade i en trädgårdsbok där jag såg en bild på svavelpion, kan det vara en sån?
lavendelgården
Oj, nu föddes ett habegär igen! Bladen liknar mycket svavelpionens, men jag tycker mig se en mjukare rundning. Vet inte om jag ska våga mig på en gissning. Skulle ev kunna vara en paeonia daurica ( en varietet av korallpion) tror jag- Om den doftade kryddnejlika när den blommade stärker det min gissning. Färgen talar också för den. Dock, jag känner ju inte till alla arter. Blev det frön? I så fall skulle jag vilja köpa - snälla!
Åsa www.lavendelgarden.nu
hugos
Hej!
Här kommer 2 bilder tagna igår. Om fröerna går att använda, hur ska jag hantera dem? Jag delar gärna med mig om nån vill ha. Ge mig bara instruktioner för vad jag ska göra med dem.
Monica B
Visst går fröerna att använda men du får vara tålmodig. Det tar lång tid för pionfröer att gro. Jag brukar så dom i vanlig jord och sedan ställa undan krukorna någonstans, ställ dom så att dom sköter sig själv med vattning osv. Det är inte alls säkert att dom gror första året men hav tålamod, vissa pionfröer gror inte förrän andra året. Därefter tar det ytterligare ett par år innan du kommer att se några blommor. Det är en långsam process att dra upp pioner från fröer men det är jätteroligt. Man vet aldrig riktigt vad man får. Lycka till.
Gåsis
Jag skulle gärna ta några fröer jag med om du har över. Hur man gör, menar du då hur du ska så? Den enklaste är att pera ner dom i jorden, väl utmärkta redan nu när dom är mogna. Har du tur kommer det ett litet blad redan till sommaren annars kommer dom sommaren därpå. Då låter man dom stå ifred ett par år och växa till sig, sen går dom flytta dit man vill ha dom. Det tar tre till fem år innan frösådda pioner blommar.

/Åsa
lavendelgården
Det är de svarta fröerna du ska ta. Så i land eller kruka - spelar ingen roll - det viktiga är att kunna hålla koll på var man har dom. Om jag får din adress kan jag skicka ett kuvert och en slant för tre-fyra frön. Om du kan avvara så många. Vore såå tacksam.
Åsa www.lavendelgarden.nu lavendelgarden.i.henset@telia.com
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon